Medium

meneerdeuil

Bij alle populaire managementthema's horen Wetten en Principes. Op een enkele uitzondering na, is het volstrekt onduidelijk waar ze vandaan komen en of iemand ze ueberhaupt wel eens aan de waarheid heeft getoetst. Op den duur gaan ze hun eigen leven leiden en ontlenen hun betrouwbaarheid alleen maar aan het feit dat je ze overal hoort.

kern

Naar aanleiding van de mededeling dat er op Vliegbasis Volkel kernwapens opgeslagen liggen, verscheen in Vrij Nederland een mooie analyse van de status van staatsgeheimen.
Ooit publiceerde de Belgische cartoonist Kamagurka een album "Het boeiende leven der sukkels". Waarom moet ik nu weer aan deze titel denken....?
tamponboek

Tegen creativiteit is geen (fiscale) wetgeving opgewassen. Om een of andere bizarre reden beschouwt de Duitse fiscus tampons als een luxe-goed, met bijbehorend btw-tarief. Maar boeken hebben een lager tarief....

manager

Betrekt je baas je bij het nemen van beslissingen? Geeft hij(/zij) zijn ongelijk soms toe? Hoe gaat hij om met tegenwerpingen? Staat hij achter je?
Klinkt als vragen naar de sociale vaardigheden van je baas en naar jullie relatie. Nee, schrijft Liz Ryan in Forbes: ze maken inzichtelijk om welk type baas het gaat. Is zij/hij een manager die vooral naar achteren kijkt, of een leider die de blik naar voren richt?

hond

Sam en Moos lopen over de Keizersgracht. Plots tikt Sam zijn vriend aan: “Moet je daar eens kijken: d’r loopt een hondje over het water!”. Moos kijkt en inderdaad, een eindje verder loopt een man met een hondje aan een leiband en dat hondje loopt over het water. “Dat hondje moet ik hebben!” roept Sam en hij loopt naar de man toe.

Hocknell

Mark Hocknell, een Australisch adviseur, formuleert het zo: 

Customer define the value they get based on the results or goals their realise. Then add to this the experience they have in realising these goals, and if you can, create some sense of value in a community. They do not define value in terms of features and advantages of products or services.

Nog even los van de vraag of twee en drie ook niet tegemoetkomen aan een "doel dat de klant wil realiseren" (behoefte waaraan hij wil tegemoetkomen), opent dit wel een interessant perspectief: klanten willen vaak meer dan dat er alleen maar een doos geschoven wordt, en steeds vaker dat de leverancier zich met brede problematieken inlaat.

Hoe definieert úw organisatie klantwaarde?

why worry

Gaur Gopal Prabhu, volgens sommigen een filosoof, volgens anderen een lifestylecoach (wellicht de 21ste eeuwse benaming voor een filosoof), gebruikt een prachtige combinatie van wijsheid en humor.

vakman

In het juni 2016-nummer van het Tijdschrift voor OrganisatieOntwikkeling vertelt columnist Marc Coenders over een gesprek met Sander Boekee wiens opdracht het is om "vakmanschap in de hele organisatie een plaats te geven". Even naar adem happen.... is vakmanschap dan niet de belangrijkste kerncompetentie?

schuur

In een HBR-column vergelijken John Geraci en Christopher Chavez innoveren met de wijze waarop de Amish een schuur bouwen: vroegtijdig contact leggen met zoveel mogelijk relevante partijen in het (toekomstige, gt) ecosysteem, iedereen betrekken bij de co-creatie en minstens evenveel aandacht besteden aan de groei van de community als aan de ontwikkeling van het eindproduct.

insinger

"We accepteren geen risico’s meer. Als er wat misgaat, is het altijd de schuld van een ander; als er wat gebeurt, is het altijd een schandaal. Maar we moeten ons realiseren dat er altijd mensen onder de tram kunnen raken, dat iemand een verkeerde lening afsluit of een verkeerde risico-inschatting maakt. Die verkramping komt doordat we in zulke overvloed leven."