Klanten hebben gekozen: "Wij willen melkvee zijn" Een hele week "Black Friday", gevolgd door de "Black Friday Nadagen" en "Cyber Monday". Meteen daarna de pakjesavondinkopen. Gelukkig is de 13de maand op komst om de kerstaankopen te financieren. Waar is het succes van deze acties aan te danken? Lees meer... Reactie toevoegen
5 innovatiefabeltjes Bij alle populaire managementthema's horen Wetten en Principes. Op een enkele uitzondering na, is het volstrekt onduidelijk waar ze vandaan komen en of iemand ze ueberhaupt wel eens aan de waarheid heeft getoetst. Op den duur gaan ze hun eigen leven leiden en ontlenen hun betrouwbaarheid alleen maar aan het feit dat je ze overal hoort. Lees meer... Reactie toevoegen
Het grootste misverstand tussen klanten leveranciers. "Verwachtingenmanagement" komt in elk boek over klantgerichtheid voor. Hoe kan het dan dat we weinig of geen oog hebben voor de grootste anomalie tussen klanten en leveranciers? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom we guru's met een grote korrel zout moeten nemen We kennen allemaal de uitdrukking "een ongeluk komt nooit alleen". Waarom passen we ze dan niet toe op advies wat we van -meestal wildvreemde- guru's krijgen? Lees meer... Reactie toevoegen
Het onvoorwaardelijke geloof van volgers in hun leiders "We follow a leader because he is deep in something, and he knows what that something is." schrijft Marcus Buckingham. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat zou jij in de middeleeuwen doen? Als je niet weet waar je heen gaat, dan kom je vermoedelijk ergens heel anders uit. Maar wat drijft jou? Lees meer... 2 reacties
Natuurlijk ligt technologie niet aan de basis van innovaties "Technologie is sexy om over te praten, maar ze is niet de veroorzaker van innovaties" schreef Harvardprofessor Teixeira nog maar eens ten overvloede. Alles draait om nieuwe ontwerpen en het invullen ervan met nieuwe instrumenten. Lees meer... 2 reacties
Greta Thunberg is een dwarsdenker van de eerste orde Greta Thunberg kwam in het nieuws door haar spijbelactie voor het klimaat. Ze werd dus al snel weggezet als "klimaatactiviste". Mooi voorbeeld van het "weg-labelen" van lastige mensen. In werkelijkheid is ze echter nóg veel lastiger. Lees meer... 4 reacties
Ondernemen is oude gaten vullen met nieuwe middelen Dat er veel verandert en dat we die kansen moeten grijpen, dat weten we onderhand al wel. Maar hoe pakken we dit in de praktijk aan? Lees meer... Reactie toevoegen
Het drama van de webwinkelretouren Webwinkels behoren tot de meest spectaculaire logistieke revoluties van de voorbije jaren. Klanten zijn er wild enthousiast over. Maar hebben ze een idee van de verwoestende consequenties van hun bestellingen en retouren? Lees meer... 5 reacties
Leiderschap en winstdoelen gaan niet samen "Medewerkers worden 's ochtends niet gemotiveerd door het vooruitzicht om de hele dag aandeelhouderswaarde te mogen creëren" schreef Harvardprofessor Moss Kanter 15 jaar geleden al. En toch.... Lees meer... 5 reacties
Succesvolle innovaties zijn vanzelfsprekend Hoe konden we vroeger zonder mobieltje, gps en geldautomaat? Deze overdenkingen maken we allemaal. Maar omgekeerd geldt dit ook: als een innovatie niet aanvoelt als de doodnormaalste zaak van de wereld, dan wordt ze niks. Lees meer... Reactie toevoegen
Klanten willen helemaal niet "in control" zijn. Sinds een jaar of vijftien horen we dat de klanten de regie over ruilprocessen hebben overgenomen en ze steeds meer "in control" willen zijn. Onzin. Lees meer... Reactie toevoegen
Bedrijven hebben een einddatum. Ze lijken een beetje op huwelijken. We zijn zo geobsedeerd met het "vastleggen" van alles dat we over het hoofd zien dat ook bedrijven een beperkte levensduur hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom Peter Drucker er volkomen naast zat In 1954 choqueerde de "insider" Peter Drucker het managementwereldje met de mededeling dat het doel van een bedrijf niet het creëren van aandeelhouderswaarde was, maar het creëren van (minstens) één klant. Beide zijn echter even fout. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom scholieren tegen webshops zouden moeten betogen Scholieren en studenten verwijten overheden dat ze te weinig doen aan klimaatdoelen. Vandaag reden er weer 8 koeriers op de dorpsweg voorbij mijn huis, ongetwijfeld met stapels internetaankopen aan boord. Richten betogers hun pijlen niet op de verkeerde? Lees meer... 2 reacties
Waarom ondernemers best niet naar goede raad luisteren (dus ook niet naar deze) Naast porno is advies aan ondernemers waarschijnlijk de grootste categorie op het internet. Waarom zijn er dan niet vele miljoenen meer succesvolle ondernemers? Lees meer... 1 reactie
GRATIS webinar over leiderschap & customer service Op 20 februari verzorg ik voor Freshworks een gratis webinar over leiderschap en customer service. Lees meer... 3 reacties
Slaat het innovatietheater ook in uw organisatie toe? Wie niet kan bevestigen dat hij innoveert, kan zich niet in goed fatsoen aan de bar van de golfclub vertonen. Maar is het allemaal show, net zoals het nieuwste duurzaamheidslabel? Lees meer... Reactie toevoegen
ALS doorlooptijd > productietijd DAN processen fout Als klanten moeten wachten, betekent dit dat de leverancier een stukje van hun leven afneemt waar ze niks voor terugkrijgen. Lees meer... 1 reactie
Niet alleen werken IN je bedrijf maar ook werken AAN je bedrijf Wie niet roept dat er veel aan het veranderen is, telt niet meer mee. Maar wat betekent dat écht voor je (intern) ondernemerschap? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovaties zijn niet de producten, maar de denkkaders erachter Iedereen heeft de mond vol over innovaties: nieuwe producten en diensten. Maar het zijn niet die producten en diensten zelf die vernieuwend zijn; ze zijn het resultaat van een disruptieve denkoefening. Lees meer... Reactie toevoegen
Management en de gesmeerde boterham "Managen" betekent "controleren", "beheersen". Het managementvak is dan ook gericht op het onder controle krijgen en houden van zoveel mogelijk factoren en gebeurtenissen. Maar is deze activiteit niet bij voorbaat tot mislukken gedoemd? Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe kom je te weten wat het DNA van je organisatie is? Leiderschap is zingeving. Zin is gebaseerd op passie, op de onderliggende drijfveer van de organisatie, met andere woorden: het dna. Hoe kom je te weten wat dat is? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatie en de 13de eeuwse filosoof Hoe een 13de eeuwse monnik die probeerde te bewijzen dat God bestaat, de sleutel aanreikt om te begrijpen wat er in de 21ste eeuw aan de hand is. Lees meer... 2 reacties
Customer Experience is zwaar overroepen In "How to Lie with Statistics" toont auteur Huff aan dat je alles kunt bewijzen met onderzoek als je deze research maar naar je hand inricht. Ik kan het weten, want ik heb het ooit een jaar lang als job gedaan. Met een beetje kritisch oog kun je ook flinke gaten schieten in de CX-hype. Lees meer... 1 reactie
Digitale Transformatie: niet digitaal en al helemaal geen transformatie, jammer... Moet u ook zo nodig digitaal gaan transformeren? Misschien beter even kijken naar de terminologie vooraleer u de organisatie de verkeerde kant op stuurt. Lees meer... Reactie toevoegen
Apple en de absurde aandacht voor details Waarom staat de klok op Apple-toestellen steeds op 9.41 u.? Het antwoord: een radicaal oog voor details! Lees meer... 1 reactie
Nationalisme is ook niet meer wat het ooit geweest is... Nationalisme, in België eertijds door het Vlaams Blok zeer puntig beschreven als "Eigen Volk Eerst!" wordt steeds populairder. Van heinde en verre worden historische voorbeelden van de nationale trots aangesleept. Lachen is dat vaak...! Lees meer... Reactie toevoegen
Ophouden met dat caninisch automobilisme! Waarom gedragen verantwoordelijken voor ruilprocessen met klanten zich voortdurend als honden die elke voorbijrijdende auto achterna lopen? Lees meer... 1 reactie
Wanneer ziet je innovatie er uit als een grap? De beste innovaties zie je in markten waar zowel de behoefte als de ergernis groot zijn. Maar hoe ver kun/moet je gaan om klanten van hun ergernissen te ontzorgen? Lees meer... Reactie toevoegen
Maak van de plastic oceaantroep een land! The Lad Bible, een "social media publisher" geeft een mooi voorbeeld van dwarsdenken: gebruik oneigenlijke kanalen om je doel te bereiken. Lees meer... Reactie toevoegen
De klantreis houdt op wanneer ze voor de klant eigenlijk pas begint. Wie zich nog niet met de klantreis bezighoudt, kan zich niet met fatsoen aan de bar van de golfclub vertonen. Toch is de klantreis het toppunt van leveranciersdenken. Lees meer... Reactie toevoegen
Management is een staffunctie Wanneer startende ondernemingen groeien, neemt de chaos en de inefficiëntie toe. Wanneer er dan micromanagers ingevlogen worden, komt het einde vaak snel in zicht. Geldt dit ook voor gevestigde organisaties? Lees meer... Reactie toevoegen
Zeuren is vaak effectiever dan optimistisch zijn Klagen heeft heel wat voordelen; je zou haast denken dat optimisten benadeeld zijn.... Lees meer... Reactie toevoegen
Leveranciers die enkel geïnteresseerd zijn in productie en verkoop, laten hun klanten halfweg in de steek. Wanneer producten/diensten verkocht zijn, is het niet klaar, dan begint het pas. Lees meer... Reactie toevoegen
(Intern) Ondernemen is eigenlijk een psychologische mission impossible Passioneel inspireren en verstandig omgaan met risico's staan haaks op elkaar. Of niet? Lees meer... Reactie toevoegen
Bent u klaar voor innovaties op een heel ander niveau? "Innovatie" is bijna synoniem van "productvernieuwing". Maar wat als het daar steeds minder vaak om gaat? Lees meer... Reactie toevoegen
Je kunt je eigenlijk niet voorbereiden op leiderschap De vraag "Is leiderschap aangeleerd of aangeboren?" is van dezelfde orde als: wat was er het eerst, de kip of het ei? Lees meer... Reactie toevoegen
Lijstjes van dingen die succesvolle mensen doen? Niet lezen! "14 dingen die succesvolle mensen doen vóór ze ontbijten"? Zulke lijstjes kunnen ook schade aanrichten! Lees meer... Reactie toevoegen
De klantreis brengt je alleen maar verder van je klanten af De Klantreis is een hype die door massa's organisaties ingevoerd wordt. Maar hij doet niet wat hij belooft, integendeel. Lees meer... Reactie toevoegen
Risk Management betekent niet: niet meer springen Ondernemen betekent: risico's nemen. Innoveren betekent: risico's nemen. Maar wat als er iemand is die te allen prijze alle risico's wil mijden? Lees meer... Reactie toevoegen
Spreken als een leider maar schrijven als een jurist? Moet alle communicatie via de juridische afdeling passeren? En wie voert dan de eindredactie? Lees meer... Reactie toevoegen
Wij, klanten, zijn idioten Een paar dagen geleden zag ik in de parkeergarage van een klant om 14.45 een installateur in zijn bestelauto rustig zijn krant lezen. Volgens de Consumentenbond zit er steeds minder in verpakkingen van voedingswaren. En wij? Wij laten ons naaien. Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van "meer van hetzelfde" In tijdens van drastische veranderingen worden traditionele marketingconcepten heel belangrijk. Lees meer... Reactie toevoegen
Tijd om onze innovatiemethoden en -doelen te innoveren! Innovatoren hakken veelal nog steeds met bijltjes van de vorige eeuw. Kunnen die de job van vandaag nog aan? Lees meer... Reactie toevoegen
Woorden die moorden Sommige woorden houden al dan niet bedoeld een negatieve beoordeling in en veroorzaken daarmee heel wat schade. Marianne Zwagerman zette de kiezen in één ervan. Lees meer... Reactie toevoegen
'Werknemer doet aandeelhouder elke maand 147 euro cadeau' Dit blijkt uit een onderzoek van het Europees Verbond van Vakverenigingen. Het lijkt erop dat het bestaan van de runaway inequality (de uit de hand gelopen inkomens/vermogenskloof) in Europa voor het eerst met cijfers is aangetoond. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoeveel onzin staat er in uw kernwaarden? De opvolger van de gelamineerde kaartjes met de ongelezen bedrijfsmissie: de Kernwaarden. Of nog veel mooier: de Corporate Values. Je bent een oen als je het zonder kunt doen! Maar hoeveel waardevolle waarden staan er eigenlijk in? Lees meer... Reactie toevoegen
De ongemakkelijke waarheid over Customer Experience 89% van de bedrijven wil zich van concurrenten onderscheiden door klantbeleving en slechts 30% van de initiatieven in die richting leveren enig resultaat op. Lees meer... Reactie toevoegen
Democratisering is niet goed voor de democratie Iedereen overal zeggenschap over: het klinkt als het paradijs van de democratie. Maar wat als dit een utopie blijkt te zijn? Lees meer... Reactie toevoegen
Automatisering: wat als wantrouwen verdere ontwikkeling in de weg staat? Automatisering, kunstmatige intelligentie, robotica, enz.: de groei gaat ongeremd door. Maar wat als de (potentiële) gebruikers het niet meer vertrouwen? Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders focussen op de core essence, niet op de core business Managers houden zich bezig met de dagelijkse gang van zaken, leiders met de stip op de horizon. En die overstijgt meer dan waarschijnlijk de huidige core business. Lees meer... Reactie toevoegen
Heeft uw organisatie al een heroprichter? In een column in de Harvard Business Review pleit de auteur ervoor dat directieleden niet als managers zouden denken, maar als oprichters. Lees meer... Reactie toevoegen
Lateraal denken over duurzaamheid Sommige zaken worden schaars. Schaarse dingen zijn duur. Investeringen in schaarse dingen is altijd zeer rendabel. Lees meer... Reactie toevoegen
Toon mij uw functietitels en ik zal u vertellen wat voor een organisatie u bent... Veel functiebenamingen in organisaties komen rechtstreeks uit Dr Mabuse's Little Cabinet of Horrors; ze verraden wat voor soort organisatie u bent. Lees meer... Reactie toevoegen
Trump legt uit waarom we geen feiten meer nodig hebben Hebt u zich al ooit afgevraagd waarom een toenemend aantal mensen zich niet meer baseert op feiten? In dit interview geeft Trump het antwoord. Lees meer... Reactie toevoegen
Zweeds museum voor mislukte producten Van Betamax tot Harley-Davidsongeurtjes: in Zweden is er een museum voor. Lees meer... Reactie toevoegen
Genetici vinden bewijs dat we steeds dommer worden Een uitgebreide studie leidde tot de conclusie dat het gemiddelde IQ elk decennium met 0,04% daalt.... Lees meer... Reactie toevoegen
Customer Engagement: topper in de categorie "Loze Kreten" Deze term wordt al een jaar of drie omschreven als een nieuwe benaming voor wat vroeger heette: “de klant centraal stellen” en is de perfecte illustratie van de volstrekte losbolligheid van management speak. Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer hebt u uw ruilprocessen voor het laatst geïnnoveerd? Innovatie is nog steeds vooral productinnovatie. Tweede in de rangorde is distributie. Maar wanneer hebt u nog eens een doorbraak gerealiseerd in de manier waarop u met uw klanten omgaat? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatie is alleen maar mogelijk wanneer je alle opties openhoudt Een intrigerend artikel in de Sloan Management Review toont aan dat succesvolle innovatoren lange- en kortertermijnkeuzes combineren om te vermijden dat ze zichzelf de pas afsnijden. Lees meer... Reactie toevoegen
Design Thinking: geen manier van ontwerpen en ook niet van denken Design Thinking is een buzz word: als je het niet gebruikt, kun je je niet zonder sociale ondergang in je golfclub vertonen. Eigenlijk is het een manier om ontwikkelprocessen op te zetten. Lees meer... Reactie toevoegen
Eén innovatie maakt je nog niet innovatief De meeste start-ups -én doorgroeiers- brengen één enkele uitvinding, al dan niet succesvol, op de markt. Ben je dan een innovatief bedrijf? Nee, dus. Lees meer... Reactie toevoegen
Global problems, Dutch solutions Jan Zijderveld (Unilever) en Rudolf Jordaan (Egon Zehnder) lanceerden een nieuw verdienmodel voor Nederland: een stip aan de horizon als motor voor de samenleving en de economie. Lees meer... Reactie toevoegen
Democratisering: populisme is antidemocratisch Interessante observatie van politiek wetenschapper Jan-Werner Müller in het FD: populisten pretenderen namens het volk te spreken en verwerpen alle andere meningen omdat die tegen het volk zouden zijn gericht. Lees meer... Reactie toevoegen
De enige manier om om te gaan met veranderingen.... ....is: zelf niet veranderen. Lees meer... Reactie toevoegen
De 6 laterale denktechnieken van Philip Kotler Lateraal Denken is een concept dat Edward de Bono in de zestiger jaren ontwikkelde. Het was een nieuw jasje voor diverse technieken die al langer geformuleerd waren en door velen gebruikt, waaronder marketingprofessor Kotler. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering biedt geen antwoord op inefficiëntie en onbeschoftheid Automatisering lost de communicatieproblemen van uw organisatie niet op, ze schuift ze enkel maar door. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: de 14de wet van Thys. Bij een versnellend tempo van disruptieve vernieuwingen snijden langetermijnvoorspellingen geen hout, dus moeten we er maar mee ophouden. Lees meer... Reactie toevoegen
Strategie: de achterliggende gedachte is belangrijker Een strategie in een of andere vorm is nodig om een organisatie aan te jagen, maar ze werkt niet wanneer de achterliggende filosofie de verkeerde is. Lees meer... Reactie toevoegen
Als Mohammed niet naar de duurzaamheidsberg wil komen.... ... dan moeten we het maar eens omkeren, dachten ze bij Hugo Boss. Lees meer... Reactie toevoegen
Sluit die winkeldeur! Een open winkeldeur nodigt mensen uit om binnen te stappen? Vergeet het. Lees meer... Reactie toevoegen
Instructies veroorzaken stress Wie u dat mensen iets voor u doen? Instructies zijn niet de beste manier, invloed uitoefenen wel. Lees meer... Reactie toevoegen
Nu dat weer: het Zeigarnik-effect Af en toe duikt in de literatuur de term "Zeigarnik-effect" op: wat niet af is, onthou je beter dan wat klaar is. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat wil uw innovatie: verbeteren of veranderen? De voorbije jaren drie ondernemers begeleid met grote ambities voor webplatforms (hypotheken, delen van machines, drukwerk-sponsoringcombi), die het echter niet gehaald hebben. Dit ondanks netwerken en heel veel inspanningen op het gebied van verkoop, communicatie, etc.Uiteindelijk bleken ze alle drie last te hebben van hetzelfde probleem. Lees meer... Reactie toevoegen
Eendagsvlieg of écht innovatief? We worden overspoeld door berichten over innovatieve bedrijven die een nieuw product op de markt brengen. Waar betekent dit dat het innovatieve bedrijven zijn? Nee, dus. Lees meer... Reactie toevoegen
Korting voor goed opgevoede kinderen Een Italiaans restaurant verraste een familie met wel een heel speciale attentie. Lees meer... Reactie toevoegen
Klantbehoud: oude bullshit en nieuwe kansen Nog steeds kom je overal de hardnekkige mythe tegen dat het veel duurder is om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande te houden. Als er iets bewezen is, dan is het wel dat dit niet klopt. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoezo, onze waarneming en ons geheugen zijn objectief? Er bestaat een zeer hardnekkige mythe dat het mogelijk zou zijn om een 1/1 verhouding tot stand te brengen tussen wat er zich in de wereld afspeelt en wat we ervan waarnemen en er ons vervolgens van herinneren. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: diploma's niet meer nodig Als Steve Jobs en Bill Gates hun opleiding niet afgemaakt hebben, waarom zou jij het dan wel doen? Dit is de boodschap waarmee een Belgische start-up jonge medewerkers rekruteert. Lees meer... Reactie toevoegen
NPS is net zo waardeloos als het tellen van klanten met humor Deze quote komt van Richard Engelfriet. Hij laat zien dat er geen enkel causaal verband is tussen de uitkomst van de Net Promoter Score en succes (hoe dan ook gedefinieerd). Lees meer... Reactie toevoegen
Duurzaamheid is een blijvertje In een mooi artikel in GreenBiz toont redacteur Mike Noel aan dat we de allerbelangrijkste hobbel achter de rug hebben: niet meer de vraag "waarom" maar de vraag "hoe" domineert de gesprekken. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom is het duurzaam maken van bedrijven zo moeilijk? Heel vaak komen bedrijven er niet echt aan toe en/of zijn er struikelblokken en/of staat de opbrengst niet in verhouding tot de opbrengsten. Onderzoek wijst op 6 factorewn. Lees meer... Reactie toevoegen
De volstrekte nutteloosheid van langetermijndoelen Het heeft geen zin om doelen op de lange termijn te stellen. We realiseren ze toch niet. Lees meer... Reactie toevoegen
"Employee engagement" programma's zijn een wassen neus Een wereldwijde studie toont aan dat employee engagement niet meer is dan een hype, maar dan wel eentje dat bijzonder weinig oplevert. Medewerkers hebben heel andere behoeften. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat doet u tegen de Golf van Afkeuring? Wanneer u een nieuw idee presenteert, ontstaan er twee groepen: mensen die hegt begrijpen en mensen die het niet begrijpen. Maar wat als de eerst groep uw idee wel begrijpt maar het niet nodig heeft? En precies de groep die het nodig heeft, uw verhaal niet begrijpt? Lees meer... Reactie toevoegen
De weg naar succes is geplaveid met... goede voornemens Eigenlijk is het de weg naar de hel die bezaaid is met niet-gerealiseerde intenties. Wie gewapend is met deze wijsheid maakt veel meer kans om ze wél waar te maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn... Innovaties hoeven niet altijd disruptief te zijn, voort te komen uit jarenlange research en miljoenen te kosten. Lees meer... Reactie toevoegen
Familiebedrijven zijn efficiënte innovatoren De literatuur staat bol van de voordelen die familiebedrijven hebben ten overstaan van andere. Nu is er eentje bijgekomen: ze innoveren ook veel efficiënter. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: waar leidt Artificial Intelligence ons uiteindelijk heen? De Belg Jan Rabaey, uitvinder van de iPad en mede-bedenker van het Internet of Things, relativeert de huidige mogelijkheden maar durft ook verder te kijken. Wat tot een verrassend inzicht leidt. Lees meer... Reactie toevoegen
‘Duurzaam is een vergissing, het rekt alleen de roofbouw’ Wat als duurzaamheidsprojecten enkele op de korte termijn renderen maar op langere termijn meer kwaad dan goed doen, vragen Thomas Rau en Sabine Oberhuber zich af. Lees meer... Reactie toevoegen
Goedaardige versus kwaadaardige leiders Manfred Kets de Vries op de website van Insead: het gedrag van leiders bepaalt mee het imago van hun organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Ook Henry Ford ging ooit failliet: succes komt nooit vanzelf. Op het weblog van Inc. trekt Lisa Abeyta ten strijde tegen naïeve succesmythes. Zakelijk succes komt niet uit de lucht vallen: meestal zijn de ondernemers eerst door een heel diep dal gegaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Betekent "winner takes all/most" de doodsteek voor innoveren? HBR-blogger Paul Hünermund betoogt dat inkomensongelijkheid ook bij ondernemingen geldt en innovaties daarom in toenemende mate van grote spelers komen. Lees meer... Reactie toevoegen
Onderscheid tussen leidinggevenden en leiders verdwijnt Volgens Vince Molinaro wordt tegenwoordig van elke leidinggevende verwacht wat vroeger enkel van "sterke aanvoerders" verwacht werd. Lees meer... Reactie toevoegen
Klanten: een instrument om je doelen mee te behalen? In een interview lichtte Patrick Hamers uitgebreid toe hoe bij de ING de vraag hoeveel het kost om 1 euro winst te maken, een van de belangrijkste prestatie-indicatoren is. Dit is typisch voor winstgedreven bedrijven: al het overige -inclusief klanten- is niet meer dan een instrument om dat winstdoel te behalen. Lees meer... Reactie toevoegen
Veranderen en vernieuwen: best in kleine stapjes Grote aardverschuivingen in organisaties zijn erg populair. Howard Schultz (Starbucks) waarschuwt echter: don't bet the farm! Lees meer... Reactie toevoegen
Klanten kopen niet, ze investeren "Kopen" suggereert dat bezit het doel van de klant is. De aangekochte product is echter slechts een hulpmiddel om in een behoefte te voorzien. Of dat vervolgens ook lukt, valt nog te bezien. In de meest letterlijke betekenis is elke uitgave van een klant dus een investering. Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer houden ondernemers zichzelf voor de gek? Ondernemers moeten in hun bedrijf geloven en dit ook uitstralen. Maar wanneer is dit optimisme gerechtvaardigd? En wanneer is het een rookgordijn? Lees meer... Reactie toevoegen
Bij innovatie komt meer kijken dan alleen maar een briljant idee Een uitvinding is een briljant idee, een innovatie is een briljant idee waar geld mee verdiend wordt. Wat is daarvoor nodig? Lees meer... Reactie toevoegen
Zaakgericht werken: eigenlijk een slechte zaak Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken? Lees meer... Reactie toevoegen
Zonnekoningen Wat doe je wanneer iemand in je organisatie zich steeds meer als een zonnekoning begint te gedragen, vraagt Gyuri Vergouw zich in "Het Dodo-Effect" af. Lees meer... Reactie toevoegen
Communicatie is niet meer wat ze ooit geweest is AkzoNobel-topman Ton Büchner vertelde tijdens een onderzoeksinterview dat communicatiemanagers vandaag een totaal andere job hebben dan vroeger. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: Ghostery geeft je weer enige controle over je online data Ghostery is een browser-extensie die een analyse maakt van alle "trackers" die zich in je browser genesteld hebben en je de mogelijkheid geeft om ze te blokkeren. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitaliseren: wat is leidend, "kunnen" of "willen"? In een uitgebreide column in het FD van 03-12-16 vraagt TNO-onderzoeker David Langley zich af wat de leidende vraag moet zijn bij de digitalisering van de samenleving: datgene wat technisch mogelijk is, of datgene wat we als samenleving moeten willen. Lees meer... Reactie toevoegen
Tevredenheidsmetingen zijn auto-destructief Tevredenheidsmetingen focussen bijna altijd aan wat er fout gegaan is en wat er verbeterd kan worden. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap volgens Vince Molinaro Leiders moeten in staat zijn moeilijke beslissingen te nemen, veranderingen te leiden, een sterke visie hebben en over hun eog heen kunnen stappen. Aldus Molinaro. Lees meer... Reactie toevoegen
Waardecreatie richtsnoer voor ondernemingsbestuur "Goed ondernemingsbestuur richt zich op economische waardecreatie door de onderneming en vervult daarmee een essentiële maatschappelijke functie." Aldus Donald Kallf in zijn -overigens afkeurende- bespreking van de nieuwe code van de Monitoring Commissie Corporate Governance. Lees meer... Reactie toevoegen
Probleem? Je kunt 3 dingen doen. Oplossen, loslaten of omdenken. Dit schrijft Bertold Gunster. Lees meer... Reactie toevoegen
Als Trump de antithese is, wat wordt dan de synthese? "Donald Trump is to democracy what 2008 was to capitalism: a profound wake-up call reminding us that the system is broken and in urgent need of an 'upgrade' that will bring it up to speed with the challenges of our time." zeggen dialectische denkers: zonder een antithese die de these verstoort, komt er nooit een nieuwe synthese. Lees meer... Reactie toevoegen
Verkeerde aankoop gedaan? Word er miljardair mee! "Als je er niets kunt AAN doen, vraag je dan af wat je er MEE kunt doen" is een mooie definitie van ondernemerschap. Dus: wat te doen wanneer iets anders loopt dan voorzien en je kunt er niets meer aan verhelpen? In paniek de handdoek in de ring gooien is één mogelijkheid. De boel overhoop gooien is een andere. Lees meer... Reactie toevoegen
De duurzame stad: hangt af van de omgeving Zo werkt de wetenschap nu eenmaal: case studies stapelen zich op en vervolgens proberen andere daar de grote lijnen in te ontdekken. Meestal komt de conclusie op hetzelfde neer: veel hangt af van de context. Water kookt niet altijd bij 100 graden maar enkel bij 1 atmosfeer druk. Zo gaat het ook bij duurzame stadsplanning. Lees meer... Reactie toevoegen
Alle (kleine) beetjes helpen: bikini's van visnetten Econyl-vezels vormen voor 78% het materiaal waaruit deze bikini's vervaardigd zijn, En die vezels worden gerecycleerd uit visnetten en tapijten. Lees meer... Reactie toevoegen
Lean kan wel leiden tot zinvoller werk Met de lean-methode wordt alle ruis uit processen gehaald. Vaak leidt dit tot afvlakking, monotone arbeid en grotere werkdruk. Hoeft helemaal niet, stellen Marjan Schild en Patricia Croese in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat". Lees meer... Reactie toevoegen
Informatisering: we stevenen af op onlinificering Online neemt een steeds groter deel van ons leven in beslag. De Italiaanse filosoof Luciano Floridi verzon er de term "onlife" voor. Lees meer... Reactie toevoegen
Is dit nu de 3de of 4de revolutie? Kwestie van perspectief. Na de landbouw en de industrie kwam de digitale revolutie. Is die voorbij en zijn we nu bezig aan de 4de? Lees meer... Reactie toevoegen
"Innovatie" is een hol containterbegrip geworden. Wat nu? Een opdracht voor de Commissie Semantiek: hoe kunnen we ingrijpen nu zowat alles een innovatie heet? Enkele tips. Lees meer... Reactie toevoegen
Gezakt voor wiskunde en sociale vaardigheden? Zoek maar een andere baan! Harvardprofessor Deming onderzocht de evolutie van een aantal verschillende jobs en kwam tot een zeer duidelijke conclusie: de grootste groei ligt bij beroepen die vragen om een combinatie van wiskundige en sociale vaardigheden. Lees meer... Reactie toevoegen
BMW slaat de bal volkomen mis.... Advertentie uit het FD van 19-12-16..... Lees meer... Reactie toevoegen
Letterlijk stapje in de goede richting bij Adidas Nieuw stapje in de strijd tegen niet-/moeilijk afbreekbare kunststoffen: Adidas presenteert het prototype van een sneaker die biologisch afbreekbaar is. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: de meeste jobs van de toekomst bestaan nog niets eens Cathy Davidson van de Amerikaanse McArthur Foundation heeft het uitgerekend: 65% van onze kinderen zullen jobs hebben die nu nog niet bestaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Onzekerheid vraagt om dwarsdenkers Wij zijn voortdurend op zoek naar zekerheid. Maar wat als cijfers die niet meer kunnen bieden? Lees meer... Reactie toevoegen
2500 jaar oude discussie brandactueel: wat is waarheid? Sociologen, politicologen en communicatiewetenschappers spreken over het post-truth tijdperk: meningen zijn geloofwaardiger dan de waarheid. Is dat ooit wel anders geweest? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarde en waarden: verwant maar niet hetzelfde Waarde is datgene waarvoor klanten producten of diensten inkopen. Waarden zijn achterliggende principes. Lees meer... Reactie toevoegen
Hands-on definitie van ondernemerschap Ondernemen betekent: als er iets waar je niets AAN kunt doen, je afvragen: wat kan ik er MEE doen? Lees meer... Reactie toevoegen
Werken in + aan je bedrijf Vroeger was het grootste verschil tussen een ondernemer en iemand in loondienst het feit dat ze beiden IN een bedrijf werkten maar de eerste ook AAN het bedrijf. Nieuw in de 21ste eeuw: van medewerkers wordt ook steeds vaker en meer gevraagd dat ze mee AAN de organisatie werken. Lees meer... Reactie toevoegen
Een uitvinding is nog geen innovatie "The economic power of innovation comes mainly from its adoption, not from its creation." Lees meer... Reactie toevoegen
"Post Truth": Trump-supporters leven in een kunstmatige realiteit Je eigen menig als leidraad in plaats van feiten die bewezen zijn en/of geverifieerd worden: het wordt steeds meer geaccepteerd. Vooral populistische politici stimuleren het. Lees meer... Reactie toevoegen
Voorspelling: over 50 jaar geen elektriciteit meer nodig The New Scientist voorspelt het op basis van vorderingen op het gebied van superconductoren. Lees meer... Reactie toevoegen
Miljoenen liter sap uit één sinaasappel? Het Limburgse Isobionics zou wel eens een revolutie in de voedselindustrie kunnen veroorzaken. Lees meer... Reactie toevoegen
Praat eens tegen een rubberen eend Loop je soms vast bij het oplossen van vraagstukken of problemen en heb je niemand om tegenaan te praten? Haal er een badeendje bij! Lees meer... Reactie toevoegen
Zo kun je de strategie van je organisatie gegarandeerd laten mislukken. Altijd een bron van inspiratie: enkele onderzoeken van Harvard zijn op zoek gegaan naar de hoofdreden waarom succesvolle ondernemingen zo succesvol zijn, dit keer met de focus op hun strategie. Lees meer... Reactie toevoegen
Het stellen van realistische doelen en het biljet van 100 dollar In The Toilet Paper Entrepreneur vertelt Mike Michalowicz het verhaal van de $100-test van Chicken Soup for the Soul-coauteur Jack Canfield. Lees meer... Reactie toevoegen
Regels zijn er om opzij geschoven te worden: de "Nike case". Handboeken vol zijn er geschreven over het beste proces om een bedrijf van de beste naam te voorzien. Phil Knight, oprichter van Nike, brak alle regels. Niet uit vrije wil maar omdat hij moest. Lees meer... Reactie toevoegen
Het familiebedrijfdilemma in harde cijfers Het grote dilemma bij de opvolging binnen familiebedrijven: op dezelfde voet verder gaan of een (radicaal) andere weg inslaan? Deloitte bracht het in beeld met treffende cijfers. Lees meer... Reactie toevoegen
Informatisering: van "online" naar "onlife" In zijn nieuwe boek "Het einde van online winkelen" introduceert Wijnand Jongen de term "onlife": we besteden zoveel tijd online dat dit een steeds gorter deel van ons leven uitmaakt. Lees meer... Reactie toevoegen
In elk bedrijf zitten enkele succesvolle bedrijven verborgen Management stuurt vaak op "de grote lijnen". Het probleem is dat deze tot stand komen door consolideringen en gemiddeldes. Die onttrekken heel wat kansen aan het oog. Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatieclubjes leveren niets op Clubjes waarin overheden en bedrijven praten over innovatie leveren weinig of niets op, stelt prof. Ron Boschma van Erasmus. Ze focussen op samenwerking, maar dat is geen doel op zich. Lees meer... Reactie toevoegen
Informatisering: algoritmes en platformen nemen de controle over het internet over Oxford-professor Ariel Ezrachi analyseerde big data toepassingen en waarschuwt voor concurrentievervalsing en manipulatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Marketing Myopia: de basisles van Theodore Levitt Bedrijven zijn er niet om producten te verkopen maar om in behoeften van klanten te voorzien. Lees meer... Reactie toevoegen
Visie-visualisering: de tijd van gelamineerde kaartjes is echt voorbij Tot enkele jaren geleden zag je nog mensen die de visie van hun onderneming altijd bij zich hadden in de vorm van een gelamineerd kaartje (gewapend tegen verhoopt veelvuldig gebruik). Die tijd is gelukkig voorgoed voorbij. Lees meer... Reactie toevoegen
Prijs voor zonnestroom daalt bijna volgens de omgekeerde Wet van Moore Volgens cijfers over aanbestedingen voor productie door zonnepaneelparken daalt de prijs van productie pijlsnel. Lees meer... Reactie toevoegen
Duurzaam ondernemen vastleggen in de wet? Volgens Nyenrode-professor en juriste Tineke Lambooij in elk geval wel. Zij pleit voor het opnemen van een verplichte "corporate purpose" op het gebied van duurzaamheid in het ondernemingsrecht. Lees meer... Reactie toevoegen
Falen: ook een feestje waard Een van de grootste cultuurverschillen tussen gevestigde bedrijven en start-ups is dat een mislukking bij de eersten grote negatieve gevolgen heeft en ze bij de tweede slechts een noodzakelijke stap in het proces van experimenteren. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat wil u allemaal opgeven om ondernemer te worden/blijven? Inc Magazine is altijd wel te paaien tot een uitdagende blogpost over ondernemerschap. Dit keer: wat uw ondernemerschap van u gaat vergen. Lees meer... Reactie toevoegen
Blockchains maken banken binnenkort overbodig Geen enkele branche is immuun voor paradigmaverschuivingen: wanneer technologische ontwikkelingen hun core business raken, loopt dat nooit goed af. Lees meer... Reactie toevoegen
Oude gewoontes kunnen elke innovatie de nek omdraaien Alexander Osterwalder wijdt een lange blogpost aan het analyseren van oude gewoontes die vernieuwende ideeën en projecten de das om doen. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom was Leonardo da Vinci zo geniaal? Psycholoog Michael Gelb bestudeerde da Vinci en formuleerde zeven karaktereigenschappen die hem tot een genie maakten. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: trapt big data analyse in de causaliteitsval? Clayton Christensen waarschuwt data-analysteren voor de klassieke verwarring van correlatie met causaliteit. Lees meer... Reactie toevoegen
Strategie ontdekt oud verkoopprincipe: klanten kopen producten met een bepaald doel Innovatiedeskundige Clayton Christensen stelt dat consumenten producten "inhuren" om een bepaalde taak te verrichten. Lees meer... Reactie toevoegen
Is een MBA-diploma echt niets waard? Inc-columnist John Nemo houdt een persoonlijk, hartstochtelijk pleidooi over de volstrekte waardeloosheid van een diploma voor uw carriére. Het is een prachtige illustratie van kromdenken. Lees meer... Reactie toevoegen
Zijn CEOs onnodig? Dit vraagt de Harvard Business Review zich af: is succes niet het resultaat van een collectieve inspanning? Lees meer... Reactie toevoegen
De ongemakkelijke waarheid over zingeving Harvard voerde een studie uit naar zingeving bij bedrijven en kwam tot drie ongemakkelijke conclusies. Lees meer... Reactie toevoegen
Groeien betekent: overschakelen van creatief-tactisch naar strategisch-beheersend Vaak lees je over de overgang van ondernemer naar manager. Er is nog een andere, betere analyse. Lees meer... Reactie toevoegen
Het juiste antwoord is vaak het slechtste Als een klant om onderdelen van een machine vraagt, ligt het voor de hand om hem die te leveren. Toch bewijs je hem daar meestal niet de beste dienst mee. Lees meer... Reactie toevoegen
Platformen hebben een diepgaand effect op strategieën Competitieve voordelen ontstaan niet meer door interne efficiencies maar door externe connecties. Lees meer... Reactie toevoegen
Automatisering en robotisering bevorderen de Runaway Inequality... en misschien ook het basisinkomen IMF-econoom Andy Berg heeft in een studie aangetoond dat de winst van productiviteitsgroei -in tegenstelling tot vroeger- niet doorstroomt naar de werkende bevolking en blijft hangen bij de eigenaren. Het is namelijk aantrekkelijker om te investeren in robots dan in mensen, voegt hij er aan toe. Lees meer... Reactie toevoegen
Wie heeft er baat bij innovaties? Telkens Uber zijn software verbetert en er meer ritjes gedaan kunnen worden, gaat de vergoeding voor de chauffeurs/koeriers omlaag en de winst van Uber omhoog. Is dit verdienmodel vol te houden? Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: artificial intelligence werkt anders dan ooit bedacht De bedenkers van de doelstellingen van Artificial Intelligence, bij elkaar tijdens de historische Dartmouth Conference in 1956, hebben doelen geformuleerd die na zestig jaar bijna allemaal gerealiseerd zijn. Maar wel op een heel andere manier dan ze gedacht hadden. Lees meer... Reactie toevoegen
Energie door water te verhitten met lava Als er één land is dat nooit verlegen zit om creatieve ideeën, dan is het IJsland wel: het experimenteert met een nieuwe manier om energie op te wekken. Lees meer... Reactie toevoegen
Vennootschapsbelasting vervangen door dividendbelasting? Twee columnisten van de Harvard Business Review stellen voor om de economie aan te zwengelen door de belastingdruk te verschuiven. Lees meer... Reactie toevoegen
Maak het starters eens een beetje moeilijker! Benno van Bongen, mede-initiatiefnemer van de eerste incubator/accelerator in Nederland juicht het groeiende ondernemersklimaat toe en waarschuwt tegelijk: ondernemen is serious business. Lees meer... Reactie toevoegen
Runaway Inequality: is de inkomenskloof een crisisfenomeen? Veel onderzoek (o.m. van Picketty) wijst uit dat er een groeiende kloof tussen arm en rijk is. Of was, want nieuwe studies geven aan dat de groei stagneert of zelfs terugloopt. Lees meer... Reactie toevoegen
Vrije wil: een kwestie van afstand nemen? Hoogleraar Machine Learning Max Welling stelt voor om "vrije wil" te definiëren in functie van de complexiteit van een beslissing: hoe langer je op een beslissing reflecteert, hoe vrijer je die ervaart. Lees meer... Reactie toevoegen
Toppunt van vervreemding: professionaliteit een plaats geven in de organisatie In het juni 2016-nummer van het Tijdschrift voor OrganisatieOntwikkeling vertelt columnist Marc Coenders over een gesprek met Sander Boekee wiens opdracht het is om "vakmanschap in de hele organisatie een plaats te geven". Even naar adem happen.... is vakmanschap dan niet de belangrijkste kerncompetentie? Lees meer... Reactie toevoegen
The end of conferences as we know them? Zijn traditionele congressen aan het einde van hun levenscyclus, overbodig gemaakt door de techniek? Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over de manier waarop nieuwe ideeën ontvangen worden In een blogpost beschrijft Godin de cyclus die elke innovatie doormaakt. Lees meer... Reactie toevoegen
De 3 grootste valkuilen voor familiebedrijven liggen voor de hand De Harvard Business Review citeert uit een onderzoek naar de grootste valkuilen voor familiebedrijven: het zijn de familiebanden. Lees meer... Reactie toevoegen
Hugo Boss maakt milieu-impact financieel inzichtelijk Hugo Boss heeft als proef de milieu-impact van twee waardeketens (katoenen t-shirts en gebreide wollen kleding) financieel in kaart gebracht. Lees meer... Reactie toevoegen
Grootste deel innovaties vindt onder de radar plaats Hoogleraar Eric von Hippel berekende dat er tientallen miljoenen uitvinders rondlopen. Hun nieuwe producten en diensten blijven buiten de statistieken maar hebben een enorme invloed op de economie. Lees meer... Reactie toevoegen
Duurzaam denken vereist een gevecht in ons brein Ons brein stelt ons in staat om naar de lange termijn toe te abstraheren maar dan moeten we wel de strijd aangaan tegen concrete, onmiddellijke denkprocessen. Moreel gedrag -en ook duurzaamheidsbewustzijn is daarom vaak enkel mogelijk wanneer we voldoende abstraheren. Lees meer... Reactie toevoegen
Verslaafd aan vijandige organisaties.... Auteur Tjip de Jong stelt de organiseerverslaving van managers aan de kaak en stelt voor om organisaties als vijandig te bestempelen. Zijn remedie: iedereen zelfstandig laten werken aan dingen waar ze goed in zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Te weinig in de fout gaan betekent dat je niet uit je comfort zone komt Sarah Blakely, oprichtster van spanx.com (afslankende onderkleding) en de jongste self-made miljardair ooit, kreeg er van haar vader van langs als ze weer eens een week lang nergens in gefaald had. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: een waarschuwing is geen reden tot paniek Samen met David Deming geeft het World Economic Forum een waarschuwing af: wereldwijd verdwijnen er tussen nu en 2020 5 miljoen jobs gaan verdwijnen door automa- en robotisering. Maar er komen er ook 2,1 nieuwe bij. Lees meer... Reactie toevoegen
Bent u een "entrepreneur" of een "wantrepreneur"? Ondernemen is een hype. Iedereen wil het wel worden, op risico af van sociale ondergang. Maar "willen" alleen is niet genoeg: "wantrepreneurs" zijn nog geen "entrepreneurs", schrijft reclamedame Christine Outram. Lees meer... Reactie toevoegen
Relativeren Relativeren is een van de krachtigste denkinstrumenten waartoe het menselijke brein in staat is: dezelfde zaken vanuit verschillende perspectieven bekijken. Je eigen plaats in het groter geheel kennen, zoals dit filmpje krachtig illustreert. Lees meer... Reactie toevoegen
Heineken (US) zet een nieuwe standaard voor duurzaamheidsverslagen Volgens experts moeten MVO-jaarverslagen aan drie vereisten voldoen: digitaal, verantwoord en interactief. Heineken (US) deed precies dat. Lees meer... Reactie toevoegen
Collega's met negatief gedrag: neem hen de wind uit de zeilen! Schelden, dreigen, pesten, etc.: we kennen het gedrag allemaal. Hoe ga je er het beste mee om? Niet verzetten, maar meegaan, schrijft Forbes Magazine. Lees meer... Reactie toevoegen
17% van het Amerikaanse BBP gaat verloren door overtollig management Het fenomeen is al lang bekend, maar dat het zo enorm is, wist niemand: Gary Hamel heeft berekend dat een nodeloze bureaucratie de Amerikaanse economie alleen al meer dan 3 biljoen dollar kost... Lees meer... Reactie toevoegen
Niet de omvang maar de snelheid van een bedrijf bepaalt of innovaties succesvol zijn Vuki Vujasinovic, blogger bij Forbes, stelt: It’s not the big that eat the small, it’s the fast that eat the slow. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw huidige verdienmodel is vaak het grootste obstakel bij innovatie Alexander Osterwalder (Business Model Generatie) geeft op zijn weblog een opsomming van 11 factoren die innovatie in de weg staan. Op nummer één staat het huidige verdienmodel van uw bedrijf. Lees meer... Reactie toevoegen
Banken leven nog steeds in de duisternis van de 20ste eeuw Citaat uit het FD van 4 oktober 2016: "Een concreet gevolg van de aangekondigde sanering is dat de ING over een paar jaar denkt nog maar 50 tot 52 cent kwijt te zijn aan kosten om een euro te verdienen." Lees meer... Reactie toevoegen
Verspil uw tijd niet aan netwerkbijeenkomsten... Derek Coburn waarschuwt in zijn HBR-blog voor hooggespannen verwachtingen: de meeste bijeenkomsten worden bevolkt door "halers" en niet door "brengers"; de opbrengst is dan ook minimaal. Lees meer... Reactie toevoegen
Elektrische auto's leiden regelrecht tot een kernramp! Een grootschalige introductie van elektrische auto's in Europa zou 150 gigawatt aan bijkomende elektriciteitsopwekking vereisen. Dat berekende het Europese Milieuagentschap. Dat is het equivalent van 150 kerncentrales. Aldus de Vlaamse krant De Standaard. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat als duurzaamheidslabels de zaak alleen maar erger maken? Professor Frank Wijen van de Rotterdam School of Management laat zien dat productlabels als Fairtrade in feite geen enkele garantie bieden dat de producten ook daadwerkelijk met minimale schade aan PPP geproduceerd zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Het laatste woord over coaching is nog niet gezegd.... Coaching heeft effect, coachen focussen meer op personen dan op organisaties en het geheel blijft moeilijk te meten. Dit zijn de bevindingen van een recent promotieonderzoek. Lees meer... Reactie toevoegen
Waar lijkt uw organisatie het meeste op: een piramide of een pizza? Piramides zijn statische hiërarchische structuren, pizza's zijn zijn platte eenheden die samengesteld zijn uit verschillende competentie-ingrediënten. Lees meer... Reactie toevoegen
Bepalen corpsballen uiteindelijk ook de bedrijfsstructuur? Als dat zo is, hebben we een groot probleem, stelt een bijdrage in het NRC. Lees meer... Reactie toevoegen
Geen innovatie zonder community en/of ecosysteem In een HBR-column vergelijken John Geraci en Christopher Chavez innoveren met de wijze waarop de Amish een schuur bouwen: vroegtijdig contact leggen met zoveel mogelijk relevante partijen in het (toekomstige, gt) ecosysteem, iedereen betrekken bij de co-creatie en minstens evenveel aandacht besteden aan de groei van de community als aan de ontwikkeling van het eindproduct. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: 34 disruptieve technologieën volgens Gartner: hoeveel kent u er? Onderzoeksbureau Gartner publiceert jaarlijks in augustus zijn Technology Hype Cycle. De oogst van 2016 bestaat uit 34 technologieën. Hoeveel kent u ervan? Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: neerwaartse spiraal van lager opgeleiden Lager opgeleiden laten scholingsmogelijkheden liggen terwijl hun jobs als eerste onder druk komen te staan door robotica... Lees meer... Reactie toevoegen
Managers in de zorg: duur maar contraproductief? Kamerlid Leijten naar aanleiding van een onderzoek: "De zorg in ziekenhuizen is niet goedkoper worden, maar de verspilling is juist toegenomen." Wat is er aan de hand. Lees meer... Reactie toevoegen
Managers: liever aan de borrel dan met de neus in de boeken "Liever borrelpraat dan bedrijfsliteratuur" kopte het FD: bij elke ontdekking in de geneeskunde worden meteen wereldwijd alle protocollen en behandelingen aangepast maar wanneer bewezen wordt dat iets in managementland niet werk, gebeurt er niets. Lees meer... Reactie toevoegen
Als je niet buiten je comfortzone bent, leer je weinig nieuws Angst en andere negatieve gevoelens houden ons vaak af van dingen die ons enorm kunnen helpen om succesvol te zijn. Om nieuwe dingen te leren is het dan ook vaak nodig om uit onze comfortzone te stappen. Lees meer... Reactie toevoegen
Start-up zet luchtvervuiling om in inkt Graviky Labs filtert vervuiling uit de lucht en maakt er inkt van. Lees meer... Reactie toevoegen
17 doelen om weer niet in de fout te gaan De 14-jarige zoon van H. Jorgensen merkte op dat we duurzaamheidsdoelen maar nodig hebben "because we screwed up". Dit inspireerde haar tot 17 doelen om er niet opnieuw een knoeiboel van te maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Het antropoceen: nieuw geologisch tijdperk Volgens het World Economic Forum is de invloed van de mensheid op de aarde zo groot dat we van een nieuw geologisch tijdperk kunnen spreken; het antropoceen. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap is niet enkel intern Ook merkentrouw wordt sterk beïnvloed door het communiceren van gedeelde waarden, en dat is tenslotte de hoofdtaak van een leider. Lees meer... Reactie toevoegen
Corporate Theory: nieuwe naam voor oud inzicht De term Corporate Theory kom je steeds vaker tegen in de Amerikaanse managementliteratuur. Hij staat voor de beschrijving van de manieren waarop een organisatie waarde wil/kan creëren. De theory is de voedingsbodem voor de strategie. Lees meer... Reactie toevoegen
Kansen zien is geen toeval Het succes van ondernemers wordt heel vaak aan geluk en toeval toegeschreven. Niks van aan, schrijft ondernemer Avery Blank, hou altijd je ogen open en vraag je op elk moment af wat je waarvan kunt opsteken. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat is het beste wat u voor uw onderneming kunt doen? Weggaan! Blogger Vanessa Merit Nornberg adviseert ondernemers die de zaak nooit helemaal los kunnen laten, ook niet tijdens de vakantie. Lees meer... Reactie toevoegen
Gezamenlijk wasmachine kopen? Gezamenlijk een wasmachine huren voor studentenhuizen of zorginstellingen. Deze duurzame trend die Miele signaleert, heeft enkele voordelen. Zo is huren milieuvriendelijker en energiezuiniger. Lees meer... Reactie toevoegen
Een aankoopproces is wat anders dan een verkoopproces Verkoopprocessen en klantreizen worden altijd in kaart gebracht vanuit het perspectief van de verkoper. Het aankoopproces mag dan wel volgens dezelfde structuur verlopen, de koper is meestal met heel andere zaken bezig dan de verkoper. Lees meer... Reactie toevoegen
Producten ontwerpen voor klanten die je nog niet hebt Karen Dillen, blogger bij HBR, borduurt verder op een artikel van Clayton Christensen waarin hij stelt dat klanten een heleboel "jobs to be done" hebben en dat die leveranciers het meest succesvol zijn die daar het beste op inspelen.Producten die een grote maar nog niet geadresseerde behoefte invullen, zijn bijna per definitie succesvol. Lees meer... Reactie toevoegen
Wisseling van de wacht: steeds meer bedrijven missen de boot... De "mobiliteit" in lijstjes van de grootste bedrijven neemt steeds toe. Vandaag in de top betekent niet noodzakelijk dat je er morgen ook nog in staat.... Lees meer... Reactie toevoegen
Mensen ondersteunen alleen die dingen die ze (mee)gecreëerd hebben Het grote verschil tussen delegeren en functioneel eigenaarschap verlenen: commitment. Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over omgaan met afwijzing Bad things happen to good people like you and often me. Het leven is niet altijd fair, en ook het zakendoen niet. Regelmatig nemen mensen onbegrijpelijke beslissingen die in je nadeel uitvallen. Het zij zo. Op naar de volgende! Uit Million Dollar Consulting Proposals. Bijt u zich koste wat kost vast of beoefent u tijdig de kunst van het loslaten? Reactie toevoegen
Digitalisering: "diep werk" wordt steeds moeilijker In een wereld waarin we voortdurend afgeleid worden door social media en andere internetinvloeden wordt het steeds moeilijker -maar niet onmogelijk- om deep work te verrichten, schrijft Cal Newport. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: is studeren nog wel nodig? Volgens Manners Magazine niet. Het gaat enkel om vaardigheden en ambitie. Lees meer... Reactie toevoegen
De economie is geen zero sum game In een zero sum game is de winst van de een het verlies van de ander. Dit staat haaks op de essentie van de economie -waarde creëren- en maakt haar ook kapot. Lees meer... Reactie toevoegen
Ali B. over leiderschap??? Is dit een grap in de reeks "Leadership Lessons of Attilla the Hun" en "Managementlessen van Wile E Coyote"? Nee, de rapper heeft ontegensprekelijk charisma en deelt zijn ervaringen in de vorm van 6 adviezen. Lees meer... Reactie toevoegen
Het krankzinnige van duurzaamheidsplannen Wordt u gek van die tegenstrijdige krachten die door duurzaamheidsprojecten losgemaakt worden? Hoort zo, schrijft ervaringsdeskundige Bob Langert. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiden wanneer je er geen idee van hebt welke kant je op moet Toen Steve Jobs Apple weer op z'n pootjes teruggezet had, vroeg iemand hem wat zijn volgende stap was. Antwoord: geen idee, ik wacht gewoon op the next big thing. De toekomst komt nu eenmaal niet uit modellen rollen.... Lees meer... Reactie toevoegen
Soms kun je je dromen beter NIET najagen Het is het platgetreden adagium van ondernemers: droom en jaag vervolgens je droom na. Heel vaak kun je dat beter niet doen. 95% van de starters (in de Verenigde Staten, maar vast ook hier) valt binnen vier jaar om. Dit is waarom. Lees meer... Reactie toevoegen
5 momenten waarop het beter is om maar te stoppen met "innovaties" Wie zich nog met fatsoen aan de bar van de golfclub wil vertonen, moet tot over zijn over in innovaties ondergedompeld zijn. En zo houdt iedereen iedereen voor de gek. Hier zijn 5 naalden om luchtbellen door te prikken. Lees meer... Reactie toevoegen
Mitra: nog een voorbeeld van de onzin van een swot-analyse De swot-analyse is vermoedelijk het meest gebruikte managementmodel ter wereld. Toch heeft het al voor miljarden schade veroorzaakt. In zijn huidige vorm deugt het gewoon niet. Lees meer... Reactie toevoegen
De 7 paradoxen van innovatie De winkel openhouden en tegelijk een nieuwe winkel inrichten.... het is niet altijd even makkelijk (maar daarom heet het werk en krijgen we ervoor betaald). Lees meer... Reactie toevoegen
Welvaartuitdagingen : bevestiging zoeken of leren? Onze hersenen brengen alle nieuwe informatie ergens onder. Waar dat gebeurt hebben we zelf onder controle: als bouwsteen of als bevestiging. Lees meer... Reactie toevoegen
Is uw aandachtsspanne langer dan die van een goudvis? Sinds 2000 is de aandachtsspanne van mensen teruggelopen van 12 tot 8 seconden, dat is korter dan die van een goudvis. Naar verluidt. Lees meer... Reactie toevoegen
Mijnwater regelt temperatuur in Jumbo-winkel Energiebedrijf Mijnwater levert duurzame mijnwaterenergie aan een nieuwe Jumbo-winkel in Heerlen. Door een slimme systeemkoppeling kan de supermarkt daarnaast zijn CO2-uitstoot terugdringen. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: school ook overbodig? "Street smart is het nieuwe gediplomeerd" kopt Manners Magazine en gaat verder met een stukje harde logica. Lees meer... Reactie toevoegen
Elke organisatie maakt zich schuldig aan diefstal en fraude In een interview in het FD beschuldigt Volkert Engelsman, ceo van fruitimporteur Eosta, de supermarkten van diefstal ten nadele van de samenleving. Zijn analyse komt overeen met de theorieën van econoom Umair Haque. Lees meer... Reactie toevoegen
Zijn we er nog steeds zeker van dat fusies rendabel zijn? Megafusies blijven aan de orde van de dag. De bewijzen dat dit een goede zaak is, zijn echter flinterdun... Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over het geven van opties Hoe meer opties je iemand geeft, hoe groter de kans wordt dat je een positief antwoord krijgt... Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom nog een bedrijf starten? Als traditionele bedrijfsstructuren verdrongen worden door losse samenwerkingsverbanden, waarom zou je dan nog een bedrijf beginnen? Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: Robots, if you can't beat them.... In Industries of the Future stelt Alec Ross dat de robotisering ongekende kansen biedt voor (arbeidsplaatsen in) de Westerse wereld. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: hebben we nog diploma's nodig? De arbeidsmarkt verandert. Er zijn problemen, maar er zijn vooral ook mogelijkheden. Met een creatieve mindset, een gezond arbeidsethos en vaardigheden kom je in 2016 verder dan in recente decennia. Het draait misschien niet allemaal meer om educatie, maar om capaciteiten en potentieel. Lees meer... Reactie toevoegen
Coördinatiekosten: weggemoffeld maar steeds actueler Bieden de actuelere revoluties in verdienmodellen, bedrijfsstructuren en ketensamenwerkingen kansen om een van de hardnekkigste overheadkosten te decimeren? Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: invloed op onze cognitieve vermogens bewezen Ons probleemoplossend vermogen, ons geheugen en ons leervermogen worden ernstig beïnvloed door het gebruik van het internet als "geheugendump". Het is zelfs meetbaar hoe dit bij elk gebruik toeneemt. Lees meer... Reactie toevoegen
Verticale boerderij: 75x effectiver Het Amerikaanse bedrijf AeroFarms heeft in een oude staalfabriek in Newark, New Jersey naar eigen zeggen ’s werelds grootste verticale boerderij geopend. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: winkels, jobs,... een kwestie van komen en gaan Doemdenken is van alle tijden en hoort bij de introductie van innovaties. Het is echter gebaseerd op angst en niet op feiten. Want die spreken een heel andere taal...: arbeidsplaatsen, winkels, enz., ze verdwijnen maar ze komen ook weer terug. Lees meer... Reactie toevoegen
Chagrijn blijkt ook een succesfactor te zijn.... Gelukkig worden en zijn heeft zowat cultstatus, maar dat betekent niet dat een slecht humeur gelijk staat aan tegenspoed en mislukking. Vaak integendeel. Lees meer... Reactie toevoegen
Met Circulair Spoor wordt niet een rondje om de kerk bedoeld... De NS werkt met een aantal partijen aan het realiseren van de opgelegde verplichting om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Daarbij komt het niet enkel aan op verbruik maar ook op infrastructuur. “Als je bedrijven ruimte biedt en vervolgens afrekent op prestatie, ontstaat innovatie." Lees meer... Reactie toevoegen
De menselijke "Kant" van leiders Hoe behandelt uw organisatie haar belanghebbenden? Als een middel of als een doel? Zijn klanten het middel om meer omzet te realiseren, medewerkers het middel om meer (aandeelhouders)waarde te creëren en aandeelhouders de verschaffers van groeimiddelen? Of omgekeerd? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovaties zijn vaak cross-overs De connected tattoo is een mooi voorbeeld van een idee waarbij twee werelden elkaar versterken: functionele tatoeages liggen waarschijnlijk (nog) beter in de markt dan decoratieve en esthetische wearables zijn vermoedelijk aantrekkelijker dan een ingeplante chip. Lees meer... Reactie toevoegen
Smoesjes voor een faillissement De directie van het failliete Mitra geeft een aantal redenen voor het faillissement. Bij nader toezien zijn het smoesjes. Lees meer... Reactie toevoegen
Bryan Stevenson over relativeren Every person is more than the worse thing he/she has ever done. Lees meer... Reactie toevoegen
Welvaartuitdagingen: een democratie heeft experts nodig Democratie betekent medezeggenschap en stemrecht. Maar waarover? Waar komen de ideeën, concepten en voorstellen vandaan? Als deskundigen gewantrouwd worden, ontstaat er een groot probleem. Lees meer... Reactie toevoegen
Bullshit en de kunst van het reframen Het framen van waarnemingen en gedachten is al zo oud als de hersenen. Het gebruik ervan zo oud als kudden, stammen en tribes. De democratisering ervan danken we aan de sociale media. Lees meer... Reactie toevoegen
Correlatie is nog geen causaliteit We weten het allemaal, maar toch nog maar even herhalen: dat twee gebeurtenissen samenvallen, betekent nog niet dat ze de ene de oorzaak van de andere is. Lees meer... Reactie toevoegen
Gigantische asteroïde verwoest binnenkort een deel van de aarde U doet er maar beter aan om dit alarmerend artikel hier te lezen! Lees meer... Reactie toevoegen
Meningenprimaat: hoe het internet onze relatie met feiten veranderd heeft Een feit is iets waar bewijzen voor zijn, een mening is iets waar we zelf in geloven. Stap voor stap hecht de publieke opinie in de westerse landen meer belang aan meningen dan aan feiten. Meer nog: bezorgers van feiten worden weggezet als samenzweerders en wereldvreemde idioten. Brexit is een voorbeeld. Lees meer... Reactie toevoegen
Weinig bekende informatiebron: WolframAlpha Google weet lang niet alles en zoekresultaten zijn nog geen antwoorden: vaak moet je zelf nog een hoop sorteer- en uitzoekwerk verrichten. Er is nog een ander project dat alle kennis van de mensheid probeert toegankelijk te maken: WolframAlpha. Lees meer... Reactie toevoegen
Onzekerheid is de grootste vijand van innovatie Hebt u zich ooit afgevraagd waarom de meeste innovatietijd besteed wordt aan executie en tactische/operationele details? Nathan Furr van Insead heeft het antwoord. Lees meer... Reactie toevoegen
5 voortekenen van een managementrevolutie In de VS is volgens Deloitte bijna de helft van de ondernemingen bezig met een grote structurele reorganisatie. Alle voortekenen wijzen op een grote paradigmaverschuiving. Lees meer... Reactie toevoegen
Energie halen uit radiogolven Radiogolven zijn een vorm van energie. Dus moet het theoretisch mogelijk zijn om energie uit radiogolven te halen. Het Britse Freevolt doet dat. Lees meer... Reactie toevoegen
Compliance betekent nog niet dat je echt een bijdrage levert Seth Godin brengt een haarfijn verschil aan tussen mensen die zich aan regeltjes houden en mensen die echt een bijdrage leveren. Lees meer... Reactie toevoegen
Weerbaarheid heeft niets te maken met hoeveel je aankunt Vallen en weer opstaan, hoe goed we daarin zijn, blijkt minder af te hangen van valtechnieken dan van ons vermogen om weer recht te veren. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat zijn uw niet-onderhandelbare wetten? Visie en zingeving hebben een hoog "doen!"-gehalte. Als tegengewicht is het een goed idee om ook aandacht te besteden aan het "niet doen!": wat zijn de dingen die u niet, nooit ofte never doet? Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: steeds meer bieden wat de klant eigenlijk wil “Vergeet ‘digital first’, vergeet ‘mobile first’, alles draait om ‘artificial intelligence’, ‘seamless’ en ’24-hour connectivity’”, betoogde Steven van Belleghem onlangs tijdens een seminar. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders communiceren ook met aandeelhouders Leiderschap wordt meestal geassocieerd met de dagelijkse omgang met klanten, maar een goed leider spreekt álle belanghebbende aan. Een gepassioneerd aandeelhouder genereert veel meer waarde dan een passieve. Lees meer... Reactie toevoegen
Handboek soldaat voor innovatoren Leiderschap volgens Attila de Hun, Wat managers kunnen leren van de brexit: onze vakliteratuur lijkt soms wel te bestaan uit lijstjes en metaforen. Net zoals elke olifant wel een zoogdier is maar niet elk zoogdier een olifant, zijn er ook metaforen waar je wél iets van kunt leren. Inc.com trekt parallellen tussen innovatoren en militairen. Lees meer... Reactie toevoegen
Gratis basiswerk over bescherming van intellectueel eigendom Dat iemand die zijn portfolio met patenten voor 1,35 miljard dollar kon verkopen veel verstand heeft van het beschermen van intellectueel eigendom, is vanzelfsprekend. Geweldig dat hij al deze kennis dan ook nog eens samenvat in een gratis te downloaden standaardwerk. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe een manager kleine vonkjes hoop en verlangen kan wegmaaien Managers gaan er vaak van uit dat medewerkers niets van hen overnemen. Misschien is de werkelijkheid wel erger: ze nemen allen de negatieve dingen over. Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: wordt WW III een digi-oorlog? Doemscenario's zijn van alle tijden en diep in ieder van ons schuilt een Nostradamus. Ondergangsscenario's hebben echter altijd wel een kern die tot nadenken stemt, zoals dat van een digi-oorlog die het gevolg is van onze groeiende interdependentie. Lees meer... Reactie toevoegen
Innovaties zijn op zich niet levensvatbaar Een uitvinding is pas een innovatie wanneer ze waarde blijkt te hebben. Dat is een bekend gegeven.Maar om een game changer te worden die (een stuk van) de wereld op zijn kop zet, is er een ecosysteem nodig. Lees meer... Reactie toevoegen
Dus toch vaker onder de douche Onze beste ideeën krijgen we op -letterlijk- "onbewaakte momenten". Enige neurologische theorie vertelt waarom dit zo is. En waarom ons mobieltje ons laat vastlopen. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe zorgt de natuur voor haar eigen afval? Mensen zijn natuurlijk niet de enigen die "afval" -lees: restproducten- produceren. Wat kunnen we leren van natuurlijke recyclageprocessen? Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers vinden hun eigen antwoorden Overal hoor en lees je dat ondernemers vooral vragen moeten stellen en van anderen leren. Maar wat als dat hun zelfstandigheid, zekerheid en vastberadenheid ondermijnt? Lees meer... Reactie toevoegen
Met je familie wandelen... en ook handelen? Hypes komen niet enkel voort uit de managementliteratuur maar ontstaan ook vaak uit opportunisme bij overheden en adviseurs. Starters is er zo eentje, maar ook familiebedrijven staan plots buitenproportioneel in de belangstelling. Daar doen we dan ook maar even aan mee.. Lees meer... Reactie toevoegen
Hiërarchieën bestaan omdat er minder connecties nodig zijn Onderzoekers bekeken hiërarchische structuren in de natuur en kwamen tot de conclusie dat ze ontstaan omdat er dan minder connecties opgezet en onderhouden moeten worden. Geldt dat ook voor organisaties? Lees meer... Reactie toevoegen
Zelf je energie opwekken: leren van de natuur We worden steeds afhankelijker van centraal geregelde energievoorziening. Kunnen we die afhankelijkheid reduceren? Lees meer... Reactie toevoegen
W. Edwards Deming: al 40 jaar niets gedaan met zijn adviezen Deming is bekend geworden door zijn uitspraken over de rol van managers en medewerkers in de verbetering van het arbeidsproces. Management is vervolgens 180 graden de andere kant op gegaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: robots een bedreiging? verkort de werkweek! In een simpele redenering biedt onderzoeker Dean Baker een oplossing voor de schaarste aan arbeid: verdeel het evenwichtiger onder de beschikbare werknemers. Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers zijn schizofreen Het vermogen om er tegelijk twee tegengestelde ideeën op na te houden is volgens Scott Fitzgerald de definitie van superieure intelligentie. Maar ook van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe behoud je je passie? Anita Roddick, oprichtster van The Body Shop zei ooit: om succesvol te zijn moet je ergens met zoveel passie in geloven dat het werkelijkheid wordt. Hoe behoud je die passie? Lees meer... Reactie toevoegen
Overtuigen doe je niet met statistieken Op 5 juni 2016 publiceerde The Wall Street Journal een nogal vernietigend commentaar over de Remain-campagne van David Cameron. Inclusief een (politiek) leiderschapsles. Lees meer... Reactie toevoegen
Edward de Bono en duurzaamheid Edward de Bono, de vader van lateraal denken, bedacht in de jaren 70 al een probaat middel om bedrijven duurzamer te laten werken. Lees meer... Reactie toevoegen
Algorithmes zijn de belangrijkste katalysator van innovaties De oprukkende digitalisering automatiseert niet alleen bestaande (verdien)modellen maar maakt op grote schaal disrupties mogelijk. Er zijn 6 gebieden. Lees meer... Reactie toevoegen
De kansen voor ondernemers zijn heel beperkt Het ondernemerschap wordt verheerlijkt: iedereen die doorzet kan succesvol worden. Klopt geen hout van, schrijf Gary Vaynerchuck. Lees meer... Reactie toevoegen
Durf van het ene niveau naar het andere te springen Al 2.500 jaar breken we ons hoofd op het dilemma van het glas water: is het half vol of half leeg? Lees meer... Reactie toevoegen
Eerst beslissen en dan pas nadenken? Geheel toevallig (?) blogt Seth Godin enkele dagen na het brexit-referendum over "uninformed dissent"... Lees meer... Reactie toevoegen
Digitalisering: iedereen ceo Ceo's hebben persoonlijke assistenten die hen heel wat praktisch werk uit handen nemen. Dit geeft hen een een voorsprong op kleinere ondernemers die alles zelf moeten doen. Verleden tijd, betoogt Shivon Zills in de HBR. Lees meer... Reactie toevoegen
Taal met ballen Als je zelf niet overtuigd klinkt, hoe wil je dan dat anderen overtuigd raken? Bij ondernemerschap horen twijfels, maar net zo goed ook het vermogen om die te overwinnen en naar buiten toe een sterke boodschap uit te sturen. Lees meer... Reactie toevoegen
5 tips voor goede duurzaamheidscommunicatie Communicatiedeskundige Melanie Janin vat vijf jaar ervaring samen in vijf tips. Hoofdzaak: maak het persoonlijk. Lees meer... Reactie toevoegen
Goede leiders doen eigenlijk heel gewoon Leiders hoeven niet met een roeptoeter op een zeepkist te staan om hogere waarden te prediken. Gewoon menselijke belangstelling werkt veel beter. Lees meer... Reactie toevoegen
Platforms verstoren de klant-leverancierrelatie Inseadprofessor Annet Aris doceert in het fd van 21-02-16 over platforms en hun disruptieve rol. Die heeft meer impact dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Lees meer... Reactie toevoegen
Starten is niet zo moeilijk, doorgroeien wel Waarom knuffelen we de start-ups dood terwijl er maar 10-20 per jaar zijn die uiteindelijk overleven? Lees meer... Reactie toevoegen
Het einde van het marketen van beloftes? De "brand promise" is al geruime tijd datgene wat marketingcommunicatie behoort uit te dragen. Heel succesvolle bedrijven doen soms het tegenovergestelde. Hebben consumenten het spelletje door, of is het slimme positionering? Lees meer... Reactie toevoegen
Runaway inequality: Marx revisited In een uitgebreide analyse probeert HBR-redacteur Walter Frick te bepalen wat de oorzaken zijn van de groeiende kloof in inkomens. Antwoord: vaardigheden, maar vooral wetten en regels. Lees meer... Reactie toevoegen
Decentralisatie: betekenen deeplearningsystemen het einde van grote bedrijven? De dieplerende computer van Google versloeg zijn tegenstander al bij het eerste spelletje Go. Lerende systemen maken het ook voor kleine ondernemingen mogelijk om op gigantische hoeveelheden kennis verder te bouwen. Volgens Harvardprofessor Yu betekent dit een gevoelige klap voor een van de belangrijkste competitieve voordelen van grote ondernemingen. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarde creëren is werk verdelen De hoeveelheid arbeid die met de consumptie/het gebruik van een product/dienst gemoeid gaat, is constant. De vraag is: welk deel neemt de leverancier op zich en welk deel schuift hij door naar de klant? Lees meer... Reactie toevoegen
Werktijden zijn een zwaktebod Ricardo Semmler is een van de bedenkers en vele bedrijven, zoals Netflix, voeren het al jaren uit: medewerkers kunnen zoveel vrije tijd nemen als ze zelf willen. Werktijden en vakantieregelingen zijn inderdaad een zwaktebod van organisaties die hun medewerkers tot arbeid moeten dwingen bij gebrek aan echte motivering en vertrouwen. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap: de schone schijn ophouden PwC onderzocht zingeving bij medewerkers en directies van Amerikaanse bedrijven. De uitkomst: het belang van zingeving wordt alom onderkend maar in de praktijk gebeurt er in meer dan de helft van de gevallen niets mee. Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving is vaak een wassen neus PwC onderzocht zingeving bij medewerkers en directies van grote Amerikaanse bedrijven. Belangrijkste conclusie: mooie praatjes maar geen actie. Lees meer... Reactie toevoegen
Manager onbenul Iedereen moet tegenwoordig manager van iets zijn. Dus moeten we onze meest creatieve pet opzetten om nieuwe titels te verzinnen. Vooral benamingen die buiten de traditionele hiërarchie vallen en dus dus geen financiële consequenties hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: robotvrees is onzin Doemdenken is een uiting van angst voor het onbekende. Gaan robots leiden tot massale werkloosheid? Voor- en tegenstanders klampen zich vast aan elkaar tegensprekende onderzoeken. Misschien even een stukje historisch perspectief? Lees meer... Reactie toevoegen
Alles meetbaar, maar geen meetlat? In een column in het FD breekt Mike Bakker een lans voor zelfreflectie: het afmeten van je gedrag aan morele en andere perspectieven. Terecht merkt hij op dat dit lang niet vaak genoeg gebeurt. De grote vraag is: afmeten waaráán? Lees meer... Reactie toevoegen
Management is een storende factor In een uitgebreid interview in het FD legt Jos de Blok uit waarom hij met Buurtzorg beginnen is. "Ik had al snel door dat er in de maatschappij iets niet klopt. Als je verstand hebt van geld, wordt het makkelijk om veel geld te verdienen. Verpleegkundigen, leraren, agenten worden ten onrechte veel te weinig gewaardeerd." Lees meer... Reactie toevoegen
Woorden worden misbruikt om dingen af te wentelen Volgens de Deense filosoof Uwe Pörksen worden woorden vaak gebruikt om dingen af te wentelen omdat ze heel erg manipuleerbaar is. Lang geen nieuw inzicht, maar wel de zoveelste oproep om kritisch naar ons eigen taalgebruik te kijken. Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving: blijkbaar alleen nodig voor ons imago PwC onderzocht het belang van zingeving bij medewerkers en directeuren van grote Amerikaanse bedrijven. Paradoxale conclusie: directies vinden zingeving vooral belangrijk voor wat er buiten het bedrijf gebeurt. Lees meer... Reactie toevoegen
6 voorwaarden om duurzaamheid van de grond te krijgen Greenbiz deed een wereldwijd onderzoek bij bedrijven die zich inzetten om de akkoorden van Parijs mee te realiseren. Hun bevindingen: er zijn minimaal 6 kritieke succesfactoren. Geen enkele daarvan komt als een verrassing en toch zijn ze lang niet overal aanwezig. Lees meer... Reactie toevoegen
Stadsbus rijdt op mierenzuur Je leest het goed: VDL Bus & Coach en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) werken aan ’s werelds eerste stadsbus die op mierenzuur rijdt. Dit jaar nog moet de primeur plaatsvinden. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom behoudsgezindheid het beste veranderinstrument is Onder het kopje "verandermanagement" worden er miljarden uitgegeven om overtuigingen, houding en gedrag van mensen te veranderen. Met verhoudingsgewijs trieste resultaten. Misschien is het beter om de situatie zodanig in beeld te brengen dat mensen zelf tot de beoogde conclusie komen. Lees meer... Reactie toevoegen
De Simpelstok van Steve Jobs "The suspense is killing me", I said "how did it go this morning?" "Well," he said, "Steve hit us with the Simple Stick." Lees meer... Reactie toevoegen
Apple levert het bewijs van de kracht van de core essence Een obsessie met eenvoud maakt het voor Apple mogelijk om technologie om te zetten in toestellen die je gewoon niet kunt weerstaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Cijfers altijd met een korreltje zou nemen... nee, drie korreltjes Gerd Gigerenzer van het Berlijnse Max Planck Institut is een van de velen die waarschuwt voor de verraderlijkheid van cijfers. Absolute zekerheid bestaat niet en cijfers verbergen vaak meer vaagheid dan we vermoeden. Hij hanteert drie regels van voorzichtigheid. Lees meer... Reactie toevoegen
Zes manieren om naast je Blauwe Oceaan te grijpen Om echt succesvol te zijn in een blauwe oceaan (zie Blue Ocean Strategy) moet je breed genoeg durven te denken, betogen de bedenkers in hun Insead-Blog. Lees meer... Reactie toevoegen
Platformen: maakt u gebruik van verborgen platformen? Ondernemen in de 21ste eeuw betekent steeds minder alles zelf bouwen en steeds meer gebruik maken van infrastructuur, platformen en know-how die overal voorhanden is. Lees meer... Reactie toevoegen
Platformen: de kracht van de zelf-organisatie Het succes van platforms als Uber is te danken aan de mogelijkheid die ze creëren om planmatig management te vervangen door de mogelijkheid voor mensen om zichzelf te organiseren. Door mechanismen als het samenspel tussen vraag en aanbod is dit een veel effectiever en efficiënter alternatief voor microplanning. Lees meer... Reactie toevoegen
Een zin zonder het woordje "ik" erin is geen excuus. Waarom hebben we het zo moeilijk met het aanbieden van excuses? Is het meer dan alleen maar de afrekencultuur? Lees meer... Reactie toevoegen
De 19de eeuw was veel disruptiever dan de 21ste Iedereen roept dat de impact van technologische innovaties op de samenleving nog nooit zo groot gewest is. Niet waar. Lees meer... Reactie toevoegen
"Normaal" is een vrij recente uitvinding Het idee dat er zoiets is als "normaal" en hoe individuen zich daartegen verhouden is maar pas 175 jaar oud en hebben we te danken aan... een Belg. Lees meer... Reactie toevoegen
Enkel simpele dingen blijven bestaan Alle goede oplossingen zijn simpele oplossingen. Nog nooit is er een probleem opgelost door het ingewikkelder te maken. Schoolvoorbeeld is het ei van Columbus. Lees meer... Reactie toevoegen
Lichtgevend beton maakt verlichting overbodig Een lichtgevende cementsoort kan zonder elektriciteit wegen en fietspaden verlichten. Door de microstructuur van het cement te bewerken, heeft het verharde mengsel een levensduur van honderd jaar. Lees meer... Reactie toevoegen
Transparante gevel van hout wekt duurzame energie op Door de chemische stof lignine uit hout te verwijderen, zijn Zweedse wetenschappers erin geslaagd transparant hout te produceren. Het duurzame materiaal is geschikt voor het maken van zonnegevels. Lees meer... Reactie toevoegen
Er zijn vier soorten ontkenners Ontkenners van klimaatverandering zijn er in vier soorten. Blogger David Crane brengt ze in kaart. Lees meer... 1 reactie
Leiders volgens we op basis van wensen, niet van beoordeling Wat kunnen leiders leren van Trumpmania? Het antwoord komt uit een verrassende hoek: van Sigmund Freud. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe vaker een ondernemer van koers verandert, hoe beter Nieuw onderzoek aan de Vlerick Business School toont aan dat ondernemerspassie noodzakelijk is, ook wanneer het bedrijf ouder wordt. Om het vuur aan te houden, is het een goed idee dat ondernemers hun bedrijfsidee regelmatig aanpassen. Lees meer... Reactie toevoegen
Zet een bedrijf op, geen geldmachine Goed idee + geldschieter + jaartje werken = snel cashen en zwitserleven op je 22ste? Ik dacht het niet. Lees meer... Reactie toevoegen
Organisaties zijn heel slecht in vergeten Vijay Govindarajan: er zijn honderden boeken over lerende organisaties verschenen, maar geen enkel over vergetende bedrijven. Ze zijn daar dan ook helemaal niet goed in. Lees meer... Reactie toevoegen
De derde fase is kritiek voor succesvolle start-ups Vijay Govindarajan: op een succesvolle start-up volgt altijd een reactie van de gevestigde bedrijven. Wanneer de nieuwkomer daar geen antwoord op heeft, wordt hij een gedoemde eenhoorn. Lees meer... Reactie toevoegen
Oorspronkelijke bedenkers verklaren: Agile is dead Agile is en managementhype die de voorbije jaren doorheen automatiseringsland geraasd heeft en recent zelfs de bestuurskamers werd binnengedragen als dé nieuwe manier van bedrijfsleiden. De auteurs ervan keken ernaar en kwamen tot de conclusie: de hype is voorbij. Lees meer... Reactie toevoegen
Dinner Lab: gestruikeld over de logistiek Een idee hebben, iedereen er enthousiast voor maken en veel geld ophalen is één ding. De hele zaak in de praktijk brengen -zonder vooraf getest te hebben- is een heel andere zaak, ondervond Dinner Lab. Lees meer... Reactie toevoegen
Desintermediatie: re-intermediatie in de deeleconomie HBR-blogger Sophie-Charlotte Moatti belicht drie types tussenpersonen die in de deeleconomie ontstaan zijn: delers, operatoren en organisatoren. Lees meer... Reactie toevoegen
Desintermediatie - definitie Iedereen is het erover eens: technologie heeft heel veel tussenpersonen overbodig gemaakt. Het midden valt daarom nog sneller weg dan voorheen. Lees meer... Reactie toevoegen
Bakstenen van sigarettenpeuken houden de straten schoon Door oude sigarettenpeuken toe te voegen bij de productie van bakstenen, besparen ontwikkelaars 58 procent op het energieverbruik van het verbrandingsproces. Lees meer... Reactie toevoegen
Miele: 'Circulaire samenwerking vraagt om continu overleg' Het opzetten van recyclingprojecten is enkel mogelijk wanneer ketenpartners intensief met elkaar overleggen, legt de ceo van Miele uit. Lees meer... Reactie toevoegen
Innovaties betaalbaar maken in drie stappen Vernieuwingen zijn maar pas innovaties wanneer ze waarde opleveren, voor de klant zowel als voor de leverancier. Positionering, prijs en kosten zijn drie voor de hand liggende gebieden om dit te realiseren. Lees meer... Reactie toevoegen
Goede leiders zijn bezig met je toekomst Mensen helpen bij hun problemen legt de focus op vandaag. Veranderingen en verbeteringen zijn enkel mogelijk wanneer je de focus op de toekomst legt. Lees meer... Reactie toevoegen
Innovaties moet je in hun ecosysteem bekijken Alleenstaande productinnovaties riskeren ondergesneeuwd te worden door verschuivingen in het omringende ecosysteem. Succesvolle innovatoren kijken altijd naar het bredere plaatje. Lees meer... Reactie toevoegen
Time Management is de vijand van productiviteit In een werkweek van 20 uur kun je meer presteren dan in een werkweek van 90 uur. Waarom? Lees meer... Reactie toevoegen
Nieuwe bedrijven worden vaak uit ergernis geboren Het is het "geheim" van Steve Jobs en komt in de praktijk vaak voor: geërgerde klanten worden ondernemer. Lees meer... Reactie toevoegen
Huis ontwerpen met behulp van big data Een architectuurexperiment met behulp van clickgegevens van 2 miljoen mensen heeft geresulteerd in het ontwerp van het meest "statistisch wenselijke" huis van Zweden. Het Hemnet huis, of "het Huis van Clicks", is ontworpen op basis van 200 miljoen clicks op 86.000 woningen op de meest populaire onroerend goed website van Zweden, Hemnet Thuis, onze Funda. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat grote leiders alvast NIET zijn Voorbeeldleiders blijken nauwelijks risico's te nemen, zijn niet noodzakelijk creatief en radicaal en gaan niet overhaast te werk. Lees meer... Reactie toevoegen
The entrepreneurial society: Drucker over de 21ste eeuw Maakt de" Ondernemende Samenleving" eindelijk een einde aan de hoofden/handjes-werkverhouding van de 19de eeuw? Lees meer... Reactie toevoegen
Help, mijn branche gaat digitaal! Wat te doen wanneer uw branche meegezogen wordt in de digitale tsunami? Lees meer... Reactie toevoegen
Zaakgericht werken: eigenlijk een slechte zaak Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken? Marjan Schild en Patricia Croese geven in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat" een aardige beschrijving van de principes van zaakgericht werken: ""niet zozeer het werkproces (staat) centraal, maar een zaak, het daarbij behorende (digitale) dossier en de informatie in dat dossier. Zaakgericht werken houdt in dat je organiseert en informeert rondom de afhandeling van een klantvraag." Het venijn zit 'm in het laatste woord: meteen wordt namelijk duidelijk dat deze methode gaat over het zo efficiënt mogelijk afhandelen. Het is een "hoe"-methode dus.Wanneer de klantvraag afgehandeld is, heeft de methode gewerkt en wordt het dossier gesloten.Kortom: de nadruk ligt op de werkzaamheden, niet op de inhoud ervan: of dit het ideale antwoord op de vraag van de klant is, blijft buiten beschouwing. Op deze manier sluit zaakgerichtwerken zich aan bij het rijtje waar ook "lean" zich in bevindt, maar wel een aantal posities lager. Lean vereist namelijk dat alle handelingen gebeuren vanuit het perspectief van de klant, alleen mag de uitvoerder zelf bepalen hoe dit perspectief er uit ziet, zonder enige verplichting om dit ook in de praktijk te checken. Zaakgericht werken stelt dit niet eens als eis: de effectiviteit blijft volledig buiten beeld. Elke methode om werk efficiënter te maken is van harte welkom. Wanneer ze echter datgene buiten beschouwing laat waar het eigenlijk om gaat, is het echter een maat om niets. Hoe werkt úw organisatie? Zaakgericht? Klantgericht? Of klantcentraal? Reactie toevoegen
Brandstof door omgekeerde synthese Het tijdschrift Tech Times meldt dat Deense onderzoekers een proces van omgekeerde fotosynthese hebben ontwikkeld. Lees meer... Reactie toevoegen
Ook recycleren kan decentraal Plastic en ander gesorteerd afval wordt -ten koste van een aanzienlijke footprint- naar centrale verwerkingspunten gesleept. Ook dat is oud denken. Lees meer... Reactie toevoegen
Waar hoort duurzaamheid thuis in de piramide van Maslow? Heeft duurzaamheid te maken met basisbehoeften of is het meer vrijblijvend? Lees meer... Reactie toevoegen
Globalisering en duurzaamheid versterken elkaar Steven Cohen van Columbia University’s Earth Institute brak in The Huffington Post op 04-04-16 een lans voor het integreren van globalisering en duurzaamheid. Lees meer... Reactie toevoegen
Managers zijn geen belanghebbenden Managers hebben ten onrechte vrij spel gekregen ten koste van aandeelhouders, betoogt activistisch aandeelhouder Bob Monks. Lees meer... Reactie toevoegen
Neurowetenschappen: endorfine en dopamine Endorfine en dopamine zijn twee hormonale stofjes die een enorme invloed hebben op ons gedrag. Wie gedrag wil beïnvloeden kan dat door de productie ervan te stimuleren. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw organisatie is een kudde Mensen zijn kuddedieren. Volgens Simon Sinek zijn bedrijven families waarin mensen geborgenheid zoeken. Lees meer... Reactie toevoegen
Schaalverkleining: 3d-geprinte auto's LM3D ontwikkelt auto's die voor 75% uit een 3d-printer komen, Streefdoel is 90%. Lees meer... Reactie toevoegen
Mobiel productiesysteem voor geneesmiddelen MIT heeft een mobiel productiesysteem voor medicijnen ontwikkeld, een belangrijke stap op weg naar decentrale productie. Lees meer... Reactie toevoegen
Is onze strategie nog wel een strategie? Als onze bedrijfsstrategie niet de voorgeschreven indeling volgt maar eerder een serie productieve stappen in de richting van de stip aan de horizon is, spreken we dan nog wel van een strategie? Lees meer... Reactie toevoegen
Vragen die echte leiders nooit stellen Vragen zijn niet zo onschuldig en neutraal als ze lijken: vaak zetten ze de ondervraagde op het verkeerde been. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom? Wanneer hebt u zich het laatst afgevraagd waarom uw organisatie de dingen zoals zoals ze ze doet? Lees meer... Reactie toevoegen
Innovatieve organisaties zijn alles behalve innovatief Wat is een innovatieve onderneming? Een bedrijf dat eenmalig een innovatie op de markt brengt? Of een organisatie zichzelf en zijn waardeproposities voortdurend op de schop neemt? Lees meer... Reactie toevoegen
Flow in plaats van controle - revisited We moeten ophouden met het vergeefs proberen om de oncontroleerbare omgeving te controleren en ons richten op de manier waarop we er van kunnen leren, zegt Nassim Taleb. Lees meer... Reactie toevoegen
Runaway inequality: ook bij bedrijven McKinsey na wereldbreed onderzoek: groeiende ongelijkheid blijft niet beperkt tot gezinnen, ook tussen bedrijven neemt ze toe. Het principe "winner takes all" krijgt de overhand. Dit heeft verregaande gevolgen, voor bedrijven zowel als voor gezinnen. Lees meer... Reactie toevoegen
Weg van massaproductie: on-demand economie groeit snel Massaproductie en daaropvolgende logistieke netwerken, zoals opgezet sinds de 19de eeuw, worden in rap tempo gecomplementeerd/vervangen door alternatieven. Zo is de vraaggestuurde economie eenparig versneld in opkomst. Lees meer... Reactie toevoegen
Runaway inequality - definitie Inequality staat voor de (toenemende) ongelijkheid in de samenleving, runaway voor de vaststelling dat deze gillend uit de hand aan het lopen is, met de VS op kop. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop - definitie Paradigmasprongen rukken steeds hoger op: van distributieconcepten via verdienmodellen naar bedrijfsstructuren. Stap voor stap komt ook de verhouding tussen arbeid en inkomen in beeld. Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop - nieuwe jobs Functies komen en gaan. Op dit moment beleven we een versnelling in het tempo waarmee er nieuwe jobs ontstaan en oude verdwijnen. Lees meer... Reactie toevoegen
Risico's of onzekerheid beheersen Waar is uw organisatie het beste mee gediend: risico's mijden of voorbereid zijn op tegenslagen?? Lees meer... Reactie toevoegen
Een model is een model, niet de realiteit Gilles Hillary waarschuwt in een blogpost op de INSEAD-site voor het onderscheid tussen realiteit en modellen. Hij toont aan dat modellen vaak hun eigen leven gaan leiden en de band met de realiteit verliezen. Lees meer... Reactie toevoegen
"Small data": meer innovaties dan "big data" "Small data" blijken verantwoordelijk te zijn voor meer innovaties dan "big data" Lees meer... Reactie toevoegen
Vinkjes motiveren Lange to do-lijsten werken contraproductief maar dagelijkse afvinklijstjes lijken een positieve invloed op motivering en tevredenheid te hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Ook bij verdienmodellen: overdaad schaadt Experimenteren met nieuwe verdienmodellen is aan de orde van de dag. Alleen opletten dat dit niet ten koste gaat van de focus! Lees meer... Reactie toevoegen
Wat doen uw klanten binnenkort zelf? De Amerikaanse Singularity University voorspelt dat steeds meer werk dat vroeger door specialisten uitgevoerd moest worden, binnenkort door klanten zelf gedaan kan worden. Lees meer... Reactie toevoegen
Hergebruik als doelstelling? Wat als we de doelstellingen van productontwikkeling nu eens omkeerden? Eerst het hergebruik en dan pas het eerst(volgend)e gebruik? Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over concurreren It's pretty easy to figure out what you're competing for—attention, a new gig, a promotion, a sale... but be prepared! Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe weet je dat je aan het begin van een revolutie staat? "We staan aan het begin van een digitale revolutie. Zoals met het begin van elke revolutie voelen degenen die er middenin staan het om zich heen en ze realiseren zich dat er iets groots te gebeuren staat. Toch is het moeilijk te definiëren wat er precies gaat schuiven. Lees meer... Reactie toevoegen
Neemt het tempo van innovaties alsmaar toe? Nieuwe verdienmodellen brengen bijna altijd met zich mee dat ze het ritme van innovaties verhogen, schrijft Ray Wang in Disrupting Digital Business. Apple is jarenlang een leidende innovator geweest door ongeveer één keer per jaar een nieuw product op de markt te brengen. Samsung doet dat om de dertig, veertig dagen. Lees meer... Reactie toevoegen
Focus op een doel leidt vaak tot mislukking Je kunt een robot trainen om zijn weg in een doolhof te vinden door de coördinaten van het doel in te voeren en hem te "belonen" telkens wanneer hij dichterbij dat doel komt. Maar wat als hij een doodlopende gang terechtkomt die net naast het doel ligt? De enig mogelijke strategie is dan om op zijn stappen terug te keren, maar dat wordt niet beloond. Kortom: robot in een impasse. Lees meer... Reactie toevoegen
Verstorende innovatie: wat is het precies? Iedereen heeft het over verstorende "disruptieve" innovaties, maar wat zijn het precies? Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders vertellen goede verhalen Een thema dat voortdurend terugkomt in de vakliteratuur is de rol van storytelling bij leiderschap. Op de HBR-website verwoordt John Coleman het heel kernachtig: Individuals must learn to connect their drives to the organization’s purpose and to articulate their story to others. Lees meer... Reactie toevoegen
Groeiende ondernemingen en de micromanagement-valkuil Startende ondernemers moeten honderdduizend dingen regelen en zijn er dus aan gewend om overal mee bezig te zijn.Wanneer de onderneming groeit en de ondernemer zich nog steeds overal tegenaan bemoeit, groeit dit uit tot micromanagement. Lees meer... Reactie toevoegen
Probaat middel tegen eindeloze vergaderingen Twintig punten op de agenda van uw afdelingsoverleg en maar twee uur ter beschikking?U weet wat er gaat gebeuren: de eerste drie topics nemen ieder twintig minuten in beslag en de vierde een half uur. Voor de zestien resterende punten blijft minder dan twee minuten over... Lees meer... Reactie toevoegen
Wat is uw economisch model? V&D is ten onder gegaan aan een ongelijke behandeling van belanghebbenden. Iedereen heeft het over verdienmodellen, bedrijfsstructuren en ketensamenwerkingen. Ze zijn allemaal aan vernieuwing toe, klinkt het. Maar wat als de kern van de zaak nog een niveau dieper zit? Lees meer... Reactie toevoegen
Grote innovaties worden betaald door de overheid Bedrijven als Apple zijn helemaal niet zo'n grote innovatoren, ze exploiteren technologieën die door de Amerikaanse overheid zijn ontwikkeld. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoofden en handjes: niet meer van deze tijd.... De 19de eeuw is nog springlevend en kost ons miljarden per jaar. Dit is een foto uit Het Financieele Dagblad van 20-02-16. Het is een portret van het managementteam van het Eindhovense technologiebedrijf AddLab. Twee oprichters en drie hoofden. Lees meer... Reactie toevoegen
CEO's vormen een te sterke kracht in het speelveld. Vergoedingen van leidinggevenden ondergraven de stabiliteit van ondernemingen én dus ook van de economie. Lees meer... Reactie toevoegen