Tip

vakman

In het juni 2016-nummer van het Tijdschrift voor OrganisatieOntwikkeling vertelt columnist Marc Coenders over een gesprek met Sander Boekee wiens opdracht het is om "vakmanschap in de hele organisatie een plaats te geven". Even naar adem happen.... is vakmanschap dan niet de belangrijkste kerncompetentie?

schuur

In een HBR-column vergelijken John Geraci en Christopher Chavez innoveren met de wijze waarop de Amish een schuur bouwen: vroegtijdig contact leggen met zoveel mogelijk relevante partijen in het (toekomstige, gt) ecosysteem, iedereen betrekken bij de co-creatie en minstens evenveel aandacht besteden aan de groei van de community als aan de ontwikkeling van het eindproduct.

vinkje

Leiderschap volgens Attila de Hun, Wat managers kunnen leren van de brexit: onze vakliteratuur lijkt soms wel te bestaan uit lijstjes en metaforen. Net zoals elke olifant wel een zoogdier is maar niet elk zoogdier een olifant, zijn er ook metaforen waar je wél iets van kunt leren. Inc.com trekt parallellen tussen innovatoren en militairen.

alphago

De dieplerende computer van Google versloeg zijn tegenstander al bij het eerste spelletje Go. Lerende systemen maken het ook voor kleine ondernemingen mogelijk om op gigantische hoeveelheden kennis verder te bouwen. Volgens Harvardprofessor Yu betekent dit een gevoelige klap voor een van de belangrijkste competitieve voordelen van grote ondernemingen.

huis

 

Een architectuurexperiment met behulp van clickgegevens van 2 miljoen mensen heeft geresulteerd in het ontwerp van het meest "statistisch wenselijke" huis van Zweden.
Het Hemnet huis, of "het Huis van Clicks", is ontworpen op basis van 200 miljoen clicks op 86.000 woningen op de meest populaire onroerend goed website van Zweden, Hemnet Thuis, onze Funda.

digitale transformatie

Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken?


Marjan Schild en Patricia Croese geven in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat" een aardige beschrijving van de principes van zaakgericht werken: ""niet zozeer het werkproces (staat) centraal, maar een zaak, het daarbij behorende (digitale) dossier en de informatie in dat dossier. Zaakgericht werken houdt in dat je organiseert en informeert rondom de afhandeling van een klantvraag."

Het venijn zit 'm in het laatste woord: meteen wordt namelijk duidelijk dat deze methode gaat over het zo efficiënt mogelijk afhandelen. Het is een "hoe"-methode dus.
Wanneer de klantvraag afgehandeld is, heeft de methode gewerkt en wordt het dossier gesloten.
Kortom: de nadruk ligt op de werkzaamheden, niet op de inhoud ervan: of dit het ideale antwoord op de vraag van de klant is, blijft buiten beschouwing.

Op deze manier sluit zaakgerichtwerken zich aan bij het rijtje waar ook "lean" zich in bevindt, maar wel een aantal posities lager. Lean vereist namelijk dat alle handelingen gebeuren vanuit het perspectief van de klant, alleen mag de uitvoerder zelf bepalen hoe dit perspectief er uit ziet, zonder enige verplichting om dit ook in de praktijk te checken. 
Zaakgericht werken stelt dit niet eens als eis: de effectiviteit blijft volledig buiten beeld.

Elke methode om werk efficiënter te maken is van harte welkom. Wanneer ze echter datgene buiten beschouwing laat waar het eigenlijk om gaat, is het echter een maat om niets.

Hoe werkt úw organisatie? Zaakgericht? Klantgericht? Of klantcentraal?

Greatness

Je kunt een robot trainen om zijn weg in een doolhof te vinden door de coördinaten van het doel in te voeren en hem te "belonen" telkens wanneer hij dichterbij dat doel komt. Maar wat als hij een doodlopende gang terechtkomt die net naast het doel ligt? De enig mogelijke strategie is dan om op zijn stappen terug te keren, maar dat wordt niet beloond. Kortom: robot in een impasse.