logo2MA185

8erlijk Management

"8erlijk Management" is een boek van Guido Thys
Het toont aan dat management als discipline dateert uit de 19de eeuw en dus hopeloos verouderd is. Op 8 verschillende punten kan het vervangen worden door een 21ste eeuwse aanpak.

vakman

In het juni 2016-nummer van het Tijdschrift voor OrganisatieOntwikkeling vertelt columnist Marc Coenders over een gesprek met Sander Boekee wiens opdracht het is om "vakmanschap in de hele organisatie een plaats te geven". Even naar adem happen.... is vakmanschap dan niet de belangrijkste kerncompetentie?

digitale transformatie

Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken?


Marjan Schild en Patricia Croese geven in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat" een aardige beschrijving van de principes van zaakgericht werken: ""niet zozeer het werkproces (staat) centraal, maar een zaak, het daarbij behorende (digitale) dossier en de informatie in dat dossier. Zaakgericht werken houdt in dat je organiseert en informeert rondom de afhandeling van een klantvraag."

Het venijn zit 'm in het laatste woord: meteen wordt namelijk duidelijk dat deze methode gaat over het zo efficiënt mogelijk afhandelen. Het is een "hoe"-methode dus.
Wanneer de klantvraag afgehandeld is, heeft de methode gewerkt en wordt het dossier gesloten.
Kortom: de nadruk ligt op de werkzaamheden, niet op de inhoud ervan: of dit het ideale antwoord op de vraag van de klant is, blijft buiten beschouwing.

Op deze manier sluit zaakgerichtwerken zich aan bij het rijtje waar ook "lean" zich in bevindt, maar wel een aantal posities lager. Lean vereist namelijk dat alle handelingen gebeuren vanuit het perspectief van de klant, alleen mag de uitvoerder zelf bepalen hoe dit perspectief er uit ziet, zonder enige verplichting om dit ook in de praktijk te checken. 
Zaakgericht werken stelt dit niet eens als eis: de effectiviteit blijft volledig buiten beeld.

Elke methode om werk efficiënter te maken is van harte welkom. Wanneer ze echter datgene buiten beschouwing laat waar het eigenlijk om gaat, is het echter een maat om niets.

Hoe werkt úw organisatie? Zaakgericht? Klantgericht? Of klantcentraal?

Winnen of leren

Dingen kunnen altijd fout gaan, ook wanneer ze gemicromanaged worden... In een gecontroleerde omgeving is een mislukking een strafbaar feit. In een open omgeving, waar de goede wil van iedereen de drijfveer is, zijn mislukkingen echter lessen. (meer erover in "8erlijk Management" van Guido Thys). Kijk naar de mooie illustratie hiervan.

Core Essence

De ziel, het DNA van de organisatie, datgene wat overblijft als de core business verdwenen is, heet de core essence (zie 8erlijk Management).

Alles wat daar niet toe behoort, is niet authentiek, en het is menselijk onmogelijk om langdurig iets vol te houden wat je niet bent.

Dit filmpje laat op een grappige manier zien waarom niet.

Greatness

Je kunt een robot trainen om zijn weg in een doolhof te vinden door de coördinaten van het doel in te voeren en hem te "belonen" telkens wanneer hij dichterbij dat doel komt. Maar wat als hij een doodlopende gang terechtkomt die net naast het doel ligt? De enig mogelijke strategie is dan om op zijn stappen terug te keren, maar dat wordt niet beloond. Kortom: robot in een impasse.

Aktuele trends

Digitalisering: artificial intelligence werkt anders dan ooit bedacht

De bedenkers van de doelstellingen van Artificial Intelligence, bij elkaar tijdens de historische Dartmouth Conference in 1956, hebben doelen geformuleerd die na zestig jaar bijna allemaal gerealiseerd zijn. Maar wel op een heel andere manier dan ze gedacht hadden.

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!

RSS-feed