Management en de gesmeerde boterham "Managen" betekent "controleren", "beheersen". Het managementvak is dan ook gericht op het onder controle krijgen en houden van zoveel mogelijk factoren en gebeurtenissen. Maar is deze activiteit niet bij voorbaat tot mislukken gedoemd? Lees meer... Reactie toevoegen
Heeft uw organisatie al een heroprichter? In een column in de Harvard Business Review pleit de auteur ervoor dat directieleden niet als managers zouden denken, maar als oprichters. Lees meer... Reactie toevoegen
Toon mij uw functietitels en ik zal u vertellen wat voor een organisatie u bent... Veel functiebenamingen in organisaties komen rechtstreeks uit Dr Mabuse's Little Cabinet of Horrors; ze verraden wat voor soort organisatie u bent. Lees meer... Reactie toevoegen
U hebt geen verandermanagement nodig Ik kan mij voorstellen dat enige lichte paniek zich van u meester maakt in het vooruitzicht van allerhande kamerbrede verandertrajecten om de 8 disrupties te realiseren. En medewerkers willen helemaal niet veranderen! Lees meer... Reactie toevoegen
Klanten voelen zich bedrogen Wanneer de opbrengsten of middelen van uw organisatie krom verdeeld worden, dan hebben de klanten daar twee grote problemen mee. Lees meer... Reactie toevoegen
De enige manier om om te gaan met veranderingen.... ....is: zelf niet veranderen. Lees meer... Reactie toevoegen
Strategie: de achterliggende gedachte is belangrijker Een strategie in een of andere vorm is nodig om een organisatie aan te jagen, maar ze werkt niet wanneer de achterliggende filosofie de verkeerde is. Lees meer... Reactie toevoegen
Kantoor: gevangenis of plezante plek? "Intensieve menshouderijen" noemde Jaap Peeters het in zijn gelijknamige boek. Lees meer... Reactie toevoegen
NPS is net zo waardeloos als het tellen van klanten met humor Deze quote komt van Richard Engelfriet. Hij laat zien dat er geen enkel causaal verband is tussen de uitkomst van de Net Promoter Score en succes (hoe dan ook gedefinieerd). Lees meer... Reactie toevoegen
Geen beter voorbeeld dan United Airlines.... ... van het immorele karakter van regel- en winstgedreven bedrijven, betoogt James Martin in een blogpost van Wharton. Lees meer... Reactie toevoegen
Bestaansrecht is geen verworven recht De illusie dat bedrijven het nu eenmaal verdienen om te bestaan is een van de grootste belemmerende factoren voor innovatie. Lees meer... Reactie toevoegen
De val van kortetermijndoelen Management heeft de neiging om doelstellingen steeds voor kortere termijnen te formuleren. Lees meer... Reactie toevoegen
Zaakgericht werken: eigenlijk een slechte zaak Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken? Lees meer... Reactie toevoegen
Waardecreatie richtsnoer voor ondernemingsbestuur "Goed ondernemingsbestuur richt zich op economische waardecreatie door de onderneming en vervult daarmee een essentiële maatschappelijke functie." Aldus Donald Kallf in zijn -overigens afkeurende- bespreking van de nieuwe code van de Monitoring Commissie Corporate Governance. Lees meer... Reactie toevoegen
Lean kan wel leiden tot zinvoller werk Met de lean-methode wordt alle ruis uit processen gehaald. Vaak leidt dit tot afvlakking, monotone arbeid en grotere werkdruk. Hoeft helemaal niet, stellen Marjan Schild en Patricia Croese in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat". Lees meer... Reactie toevoegen
Boven- en onderstroom: verkeerde managementfocus In "Het Dodo-Effect" maakt Gyuri Vergouw een onderscheid tussen het rationele, zichtbare in organisaties (kpi's, fte's, etc.) en de onderstroom: de onderliggende bewegingen in een organisatie. De Pareto-regel is erop van toepassing. Lees meer... Reactie toevoegen
BMW slaat de bal volkomen mis.... Advertentie uit het FD van 19-12-16..... Lees meer... Reactie toevoegen
Henry Ford over kwaliteit Ofwel: beauty is in the eye of the non-beholder.... Lees meer... Reactie toevoegen
In elk bedrijf zitten enkele succesvolle bedrijven verborgen Management stuurt vaak op "de grote lijnen". Het probleem is dat deze tot stand komen door consolideringen en gemiddeldes. Die onttrekken heel wat kansen aan het oog. Lees meer... Reactie toevoegen
Marketing Myopia: de basisles van Theodore Levitt Bedrijven zijn er niet om producten te verkopen maar om in behoeften van klanten te voorzien. Lees meer... Reactie toevoegen
Eigen kracht versus het grote goed De dagelijkse worsteling tussen uitbouwen van je eigen kracht en je optimale plaats in de organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Strategie ontdekt oud verkoopprincipe: klanten kopen producten met een bepaald doel Innovatiedeskundige Clayton Christensen stelt dat consumenten producten "inhuren" om een bepaalde taak te verrichten. Lees meer... Reactie toevoegen
Is een MBA-diploma echt niets waard? Inc-columnist John Nemo houdt een persoonlijk, hartstochtelijk pleidooi over de volstrekte waardeloosheid van een diploma voor uw carriére. Het is een prachtige illustratie van kromdenken. Lees meer... Reactie toevoegen
Bedrijfstop: een zwart gat waar beslissingen genomen worden "Toen heb ik besloten om nooit mer voor een grote corporate te werken. (...) Nooit meer bij een club met een groot zwart gat erboven waar de beslissingen genomen worden." Lees meer... Reactie toevoegen
Vennootschapsbelasting vervangen door dividendbelasting? Twee columnisten van de Harvard Business Review stellen voor om de economie aan te zwengelen door de belastingdruk te verschuiven. Lees meer... Reactie toevoegen
Toppunt van vervreemding: professionaliteit een plaats geven in de organisatie In het juni 2016-nummer van het Tijdschrift voor OrganisatieOntwikkeling vertelt columnist Marc Coenders over een gesprek met Sander Boekee wiens opdracht het is om "vakmanschap in de hele organisatie een plaats te geven". Even naar adem happen.... is vakmanschap dan niet de belangrijkste kerncompetentie? Lees meer... Reactie toevoegen
The end of conferences as we know them? Zijn traditionele congressen aan het einde van hun levenscyclus, overbodig gemaakt door de techniek? Lees meer... Reactie toevoegen
Collega's met negatief gedrag: neem hen de wind uit de zeilen! Schelden, dreigen, pesten, etc.: we kennen het gedrag allemaal. Hoe ga je er het beste mee om? Niet verzetten, maar meegaan, schrijft Forbes Magazine. Lees meer... Reactie toevoegen
17% van het Amerikaanse BBP gaat verloren door overtollig management Het fenomeen is al lang bekend, maar dat het zo enorm is, wist niemand: Gary Hamel heeft berekend dat een nodeloze bureaucratie de Amerikaanse economie alleen al meer dan 3 biljoen dollar kost... Lees meer... Reactie toevoegen
Het klassieke organigram Assholes are all you see from the bottom, shit is all you see from the top. Lees meer... Reactie toevoegen
Banken leven nog steeds in de duisternis van de 20ste eeuw Citaat uit het FD van 4 oktober 2016: "Een concreet gevolg van de aangekondigde sanering is dat de ING over een paar jaar denkt nog maar 50 tot 52 cent kwijt te zijn aan kosten om een euro te verdienen." Lees meer... Reactie toevoegen
Waar lijkt uw organisatie het meeste op: een piramide of een pizza? Piramides zijn statische hiërarchische structuren, pizza's zijn zijn platte eenheden die samengesteld zijn uit verschillende competentie-ingrediënten. Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over instituten en het Kübler-Ross-syndroom Instituten hebben er een hekel aan om een hinderpaal genoemd te worden, Wanneer je een instituut vertelt dat het in de weg staat voor het creëren van meer waarde, schakelt het over naar het Kübler-Ross-syndroom: ontkenning, woede, onderhandeling en acceptatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Managers in de zorg: duur maar contraproductief? Kamerlid Leijten naar aanleiding van een onderzoek: "De zorg in ziekenhuizen is niet goedkoper worden, maar de verspilling is juist toegenomen." Wat is er aan de hand. Lees meer... Reactie toevoegen
Managers: liever aan de borrel dan met de neus in de boeken "Liever borrelpraat dan bedrijfsliteratuur" kopte het FD: bij elke ontdekking in de geneeskunde worden meteen wereldwijd alle protocollen en behandelingen aangepast maar wanneer bewezen wordt dat iets in managementland niet werk, gebeurt er niets. Lees meer... Reactie toevoegen
Corporate Theory: nieuwe naam voor oud inzicht De term Corporate Theory kom je steeds vaker tegen in de Amerikaanse managementliteratuur. Hij staat voor de beschrijving van de manieren waarop een organisatie waarde wil/kan creëren. De theory is de voedingsbodem voor de strategie. Lees meer... Reactie toevoegen
Mensen ondersteunen alleen die dingen die ze (mee)gecreëerd hebben Het grote verschil tussen delegeren en functioneel eigenaarschap verlenen: commitment. Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over geloof in waarde We should have a sincere, constant belief in the value that you provide, and this value should be our driving force in finding business. Lees meer... Reactie toevoegen
De economie is geen zero sum game In een zero sum game is de winst van de een het verlies van de ander. Dit staat haaks op de essentie van de economie -waarde creëren- en maakt haar ook kapot. Lees meer... Reactie toevoegen
Het verzuim is echt. En de ziekte? Ziekteverzuim is in vele organisaties een groot, triest en duur probleem.Hoeveel van dit verzuim wordt veroorzaakt door de organisatie zelf? En over meetings gesproken... hebt u dit gratis boekje al gedownload? Lees meer... Reactie toevoegen
Mitra: nog een voorbeeld van de onzin van een swot-analyse De swot-analyse is vermoedelijk het meest gebruikte managementmodel ter wereld. Toch heeft het al voor miljarden schade veroorzaakt. In zijn huidige vorm deugt het gewoon niet. Lees meer... Reactie toevoegen
Zijn we er nog steeds zeker van dat fusies rendabel zijn? Megafusies blijven aan de orde van de dag. De bewijzen dat dit een goede zaak is, zijn echter flinterdun... Lees meer... Reactie toevoegen
Creativiteit zonder waarde betekent niets In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create. -David Oglivy Reactie toevoegen
Coördinatiekosten: weggemoffeld maar steeds actueler Bieden de actuelere revoluties in verdienmodellen, bedrijfsstructuren en ketensamenwerkingen kansen om een van de hardnekkigste overheadkosten te decimeren? Lees meer... Reactie toevoegen
Smoesjes voor een faillissement De directie van het failliete Mitra geeft een aantal redenen voor het faillissement. Bij nader toezien zijn het smoesjes. Lees meer... Reactie toevoegen
Kolonel Sanders (KFC) over waarde voor belanghebbenden Zoals het equilibrium van Nash luidt: zorg voor jezelf, maar ook voor de anderen in het spel. Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over instituten "The moment you institutionalize a problem, the focus shifts from the nominal problem to self-preservation of the institution". Lees meer... Reactie toevoegen
Arbeid op de schop: technostress en technokarakter Techno-uitdagingen leiden vaak tot techno-stress. Hoe? Het hangt van uw karakter af. Lees meer... Reactie toevoegen
Trump en radicale aandeelhouderswaarde Een kleine ondernemer die door Trump tot aan de afgrond van het faillissement gebracht werd, legt in dit filmpje uit wat het gevaar is van een radicaal primaat van aandeelhouderswaarde. Lees meer... Reactie toevoegen
Onzekerheid is de grootste vijand van innovatie Hebt u zich ooit afgevraagd waarom de meeste innovatietijd besteed wordt aan executie en tactische/operationele details? Nathan Furr van Insead heeft het antwoord. Lees meer... Reactie toevoegen
5 voortekenen van een managementrevolutie In de VS is volgens Deloitte bijna de helft van de ondernemingen bezig met een grote structurele reorganisatie. Alle voortekenen wijzen op een grote paradigmaverschuiving. Lees meer... Reactie toevoegen
Gouwe ouwe: het resultaat van verzuiling in een organisatie Waarschijnlijk zo'n veertig jaar oud maar jammer genoeg nog steeds actueel: wat er gebeurt wanneer er geen of gebrekkige communicatie is tussen afdelingen en teams in de organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe een manager kleine vonkjes hoop en verlangen kan wegmaaien Managers gaan er vaak van uit dat medewerkers niets van hen overnemen. Misschien is de werkelijkheid wel erger: ze nemen allen de negatieve dingen over. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe maak je van vergaderen je core business? Geen tijd, zin of kennis om echt bij te dragen aan uw onderneming? Verschuil u achter vergaderingen met dit gratis tipboekje. Lees meer... Reactie toevoegen
Hiërarchieën bestaan omdat er minder connecties nodig zijn Onderzoekers bekeken hiërarchische structuren in de natuur en kwamen tot de conclusie dat ze ontstaan omdat er dan minder connecties opgezet en onderhouden moeten worden. Geldt dat ook voor organisaties? Lees meer... Reactie toevoegen
W. Edwards Deming: al 40 jaar niets gedaan met zijn adviezen Deming is bekend geworden door zijn uitspraken over de rol van managers en medewerkers in de verbetering van het arbeidsproces. Management is vervolgens 180 graden de andere kant op gegaan. Lees meer... Reactie toevoegen
De 2 gezichten van klantwaarde Waarde van de klant en waarde voor de klant. Complementair en moeten in evenwicht zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Managementstructuren in beeld gebracht door Monty Python Stel dat je iets met iemand wil uitpraten en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Vervolgens komt de ene politielaag na de andere daar zich nog eens tegenaan bemoeien... Lees meer... Reactie toevoegen
Zeemeeuwmanagement Krijsend komen aanvliegen, de boel onder schijten en met de noorderzon weer terug vertrekken. Lees meer... Reactie toevoegen
Het verpletterende effect van regels Regels kunnen het waardecreërend vermogen van een organisatie volledig kapot maken (tenzij de organisatie erg veel veerkracht heeft) Lees meer... Reactie toevoegen
Waarde creëren is werk verdelen De hoeveelheid arbeid die met de consumptie/het gebruik van een product/dienst gemoeid gaat, is constant. De vraag is: welk deel neemt de leverancier op zich en welk deel schuift hij door naar de klant? Lees meer... Reactie toevoegen
Werktijden zijn een zwaktebod Ricardo Semmler is een van de bedenkers en vele bedrijven, zoals Netflix, voeren het al jaren uit: medewerkers kunnen zoveel vrije tijd nemen als ze zelf willen. Werktijden en vakantieregelingen zijn inderdaad een zwaktebod van organisaties die hun medewerkers tot arbeid moeten dwingen bij gebrek aan echte motivering en vertrouwen. Lees meer... Reactie toevoegen
Flowchartmania Micromanagement is een gevaarlijke afwijking wanneer het álles in flowcharts wil gieten Lees meer... Reactie toevoegen
Blijf kalm en dek je vooral goed in Of in het Engels (altijd een beetje duidelijker): Keep Calm & Cover Your Ass (CYA) Lees meer... Reactie toevoegen
Manager onbenul Iedereen moet tegenwoordig manager van iets zijn. Dus moeten we onze meest creatieve pet opzetten om nieuwe titels te verzinnen. Vooral benamingen die buiten de traditionele hiërarchie vallen en dus dus geen financiële consequenties hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Management is een storende factor In een uitgebreid interview in het FD legt Jos de Blok uit waarom hij met Buurtzorg beginnen is. "Ik had al snel door dat er in de maatschappij iets niet klopt. Als je verstand hebt van geld, wordt het makkelijk om veel geld te verdienen. Verpleegkundigen, leraren, agenten worden ten onrechte veel te weinig gewaardeerd." Lees meer... Reactie toevoegen
Woorden worden misbruikt om dingen af te wentelen Volgens de Deense filosoof Uwe Pörksen worden woorden vaak gebruikt om dingen af te wentelen omdat ze heel erg manipuleerbaar is. Lang geen nieuw inzicht, maar wel de zoveelste oproep om kritisch naar ons eigen taalgebruik te kijken. Lees meer... Reactie toevoegen
Apple levert het bewijs van de kracht van de core essence Een obsessie met eenvoud maakt het voor Apple mogelijk om technologie om te zetten in toestellen die je gewoon niet kunt weerstaan. Lees meer... Reactie toevoegen
Platformen: de kracht van de zelf-organisatie Het succes van platforms als Uber is te danken aan de mogelijkheid die ze creëren om planmatig management te vervangen door de mogelijkheid voor mensen om zichzelf te organiseren. Door mechanismen als het samenspel tussen vraag en aanbod is dit een veel effectiever en efficiënter alternatief voor microplanning. Lees meer... Reactie toevoegen
De voorspelbaarheid van spontaan optredende gebeurtenissen Jaarlijks terugkerende discussies inspireerden raadslid Marcel Steeman tot het opstellen van de Nationale Discussie- en Ophefkalender. Een bewijs dat er meer voorspelbaar is dan we willen aannemen... Lees meer... Reactie toevoegen
Oorspronkelijke bedenkers verklaren: Agile is dead Agile is en managementhype die de voorbije jaren doorheen automatiseringsland geraasd heeft en recent zelfs de bestuurskamers werd binnengedragen als dé nieuwe manier van bedrijfsleiden. De auteurs ervan keken ernaar en kwamen tot de conclusie: de hype is voorbij. Lees meer... Reactie toevoegen
John Naisbitt over intuïtie en informatie Intuïtie wordt steeds waardevoller in deze informatiesamenleving, precies omdat er zoveel informatie voorhanden is. Reactie toevoegen
Kapitaalvernietiging ten voordele van de korte termijn A study of leading public company CFOs published in the Journal of Accounting and Economics (2005), found that 78% of these CFOs would be willing to make decisions that destroy value in order to achieve their quarterly earnings targets. Lees meer... Reactie toevoegen
Time Management is de vijand van productiviteit In een werkweek van 20 uur kun je meer presteren dan in een werkweek van 90 uur. Waarom? Lees meer... Reactie toevoegen
The entrepreneurial society: Drucker over de 21ste eeuw Maakt de" Ondernemende Samenleving" eindelijk een einde aan de hoofden/handjes-werkverhouding van de 19de eeuw? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom stap-voor-stapplannen mislukken Cartoon ook verschenen in "8erlijk Management" van Guido Thys. Reactie toevoegen
Utopisch denken versus de realiteit Cartoon ook verschenen in "8erlijk Management" van Guido Thys. Reactie toevoegen
Zaakgericht werken: eigenlijk een slechte zaak Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken? Marjan Schild en Patricia Croese geven in hun boek "Digitale transformatie, zo doe je dat" een aardige beschrijving van de principes van zaakgericht werken: ""niet zozeer het werkproces (staat) centraal, maar een zaak, het daarbij behorende (digitale) dossier en de informatie in dat dossier. Zaakgericht werken houdt in dat je organiseert en informeert rondom de afhandeling van een klantvraag." Het venijn zit 'm in het laatste woord: meteen wordt namelijk duidelijk dat deze methode gaat over het zo efficiënt mogelijk afhandelen. Het is een "hoe"-methode dus.Wanneer de klantvraag afgehandeld is, heeft de methode gewerkt en wordt het dossier gesloten.Kortom: de nadruk ligt op de werkzaamheden, niet op de inhoud ervan: of dit het ideale antwoord op de vraag van de klant is, blijft buiten beschouwing. Op deze manier sluit zaakgerichtwerken zich aan bij het rijtje waar ook "lean" zich in bevindt, maar wel een aantal posities lager. Lean vereist namelijk dat alle handelingen gebeuren vanuit het perspectief van de klant, alleen mag de uitvoerder zelf bepalen hoe dit perspectief er uit ziet, zonder enige verplichting om dit ook in de praktijk te checken. Zaakgericht werken stelt dit niet eens als eis: de effectiviteit blijft volledig buiten beeld. Elke methode om werk efficiënter te maken is van harte welkom. Wanneer ze echter datgene buiten beschouwing laat waar het eigenlijk om gaat, is het echter een maat om niets. Hoe werkt úw organisatie? Zaakgericht? Klantgericht? Of klantcentraal? Reactie toevoegen
Geld is een instrument Money follows passion— not the other way around. DAVID SITEMAN GARLAND Reactie toevoegen
Vooruitgang wordt veroorzaakt door ideeën, niet door regels You want to invent new ideas, not new rules. DAN HEATH Reactie toevoegen
Planning in de "flow" Business planning is a discipline, not a document. Matt Heinz geciteerd in #Zombiebusiness http://bit.ly/udMxVC Reactie toevoegen
Winst is nooit het (enige) doel. Disneyland is a work of love. We didn't go into it just to make money. Walt Disney geciteerd in #Zombiebusiness http://bit.ly/udMxVC Reactie toevoegen
Denk sneller dan je klanten You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new. STEVE JOBS Reactie toevoegen
Omzet en winst zijn niet het doel When you enchant people, your goal is not to make money from them or get them to do what you want, but to fill them with great delight. Guy Kawasaki Reactie toevoegen
Individualisering Increasingly, the mass marketing is turning into a mass of niches. Chris Anderson (The Long Tail) Reactie toevoegen
Benchmarking vertraagt ontwikkeling If you wait until there is another case study in your industry, you will be too late. Seth Godin Reactie toevoegen
Managers zijn geen belanghebbenden Managers hebben ten onrechte vrij spel gekregen ten koste van aandeelhouders, betoogt activistisch aandeelhouder Bob Monks. Lees meer... Reactie toevoegen
Is onze strategie nog wel een strategie? Als onze bedrijfsstrategie niet de voorgeschreven indeling volgt maar eerder een serie productieve stappen in de richting van de stip aan de horizon is, spreken we dan nog wel van een strategie? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom? Wanneer hebt u zich het laatst afgevraagd waarom uw organisatie de dingen zoals zoals ze ze doet? Lees meer... Reactie toevoegen
Flow in plaats van controle - revisited We moeten ophouden met het vergeefs proberen om de oncontroleerbare omgeving te controleren en ons richten op de manier waarop we er van kunnen leren, zegt Nassim Taleb. Lees meer... Reactie toevoegen
Het Equilibrium van Nash in eigentijdse termen Wat is het doel van een bedrijf? Winst maken of een doel nastreven? Lees meer... Reactie toevoegen
Risico's of onzekerheid beheersen Waar is uw organisatie het beste mee gediend: risico's mijden of voorbereid zijn op tegenslagen?? Lees meer... Reactie toevoegen
Een model is een model, niet de realiteit Gilles Hillary waarschuwt in een blogpost op de INSEAD-site voor het onderscheid tussen realiteit en modellen. Hij toont aan dat modellen vaak hun eigen leven gaan leiden en de band met de realiteit verliezen. Lees meer... Reactie toevoegen
Cijfers zijn er vaak enkel maar om de cijfers Als het in een cijfer uitgedrukt kan worden, zal het wel gemeten en dus waar zijn. Vaak niet eens waar, maar het is ook niet de echte reden waarom cijfermateriaal zo populair is. Lees meer... Reactie toevoegen
Klanten niet najagen maar aantrekken Klanten hoeft je niet achterna te zitten, klanten moet je aantrekken. Guido Thys Reactie toevoegen
Mark Twain over veranderen Wat heeft Mark Twain, een van de mest notoire dwarsdenkers aller tijden, over veranderen te vertellen? Lees meer... Reactie toevoegen
Mislukkingen kosten alleen maar leergeld Dingen kunnen altijd fout gaan, ook wanneer ze gemicromanaged worden... In een gecontroleerde omgeving is een mislukking een strafbaar feit. In een open omgeving, waar de goede wil van iedereen de drijfveer is, zijn mislukkingen echter lessen. (meer erover in "8erlijk Management" van Guido Thys). Kijk naar de mooie illustratie hiervan. Lees meer... Reactie toevoegen
Vinkjes motiveren Lange to do-lijsten werken contraproductief maar dagelijkse afvinklijstjes lijken een positieve invloed op motivering en tevredenheid te hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over concurreren It's pretty easy to figure out what you're competing for—attention, a new gig, a promotion, a sale... but be prepared! Lees meer... Reactie toevoegen
Schijn bedriegt... maar is ook niet vol te houden De ziel, het DNA van de organisatie, datgene wat overblijft als de core business verdwenen is, heet de core essence (zie 8erlijk Management). Alles wat daar niet toe behoort, is niet authentiek, en het is menselijk onmogelijk om langdurig iets vol te houden wat je niet bent. Dit filmpje laat op een grappige manier zien waarom niet. Lees meer... Reactie toevoegen
Focus op een doel leidt vaak tot mislukking Je kunt een robot trainen om zijn weg in een doolhof te vinden door de coördinaten van het doel in te voeren en hem te "belonen" telkens wanneer hij dichterbij dat doel komt. Maar wat als hij een doodlopende gang terechtkomt die net naast het doel ligt? De enig mogelijke strategie is dan om op zijn stappen terug te keren, maar dat wordt niet beloond. Kortom: robot in een impasse. Lees meer... Reactie toevoegen
Probaat middel tegen eindeloze vergaderingen Twintig punten op de agenda van uw afdelingsoverleg en maar twee uur ter beschikking?U weet wat er gaat gebeuren: de eerste drie topics nemen ieder twintig minuten in beslag en de vierde een half uur. Voor de zestien resterende punten blijft minder dan twee minuten over... Lees meer... Reactie toevoegen
Wat is uw economisch model? V&D is ten onder gegaan aan een ongelijke behandeling van belanghebbenden. Iedereen heeft het over verdienmodellen, bedrijfsstructuren en ketensamenwerkingen. Ze zijn allemaal aan vernieuwing toe, klinkt het. Maar wat als de kern van de zaak nog een niveau dieper zit? Lees meer... Reactie toevoegen
Hoofden en handjes: niet meer van deze tijd.... De 19de eeuw is nog springlevend en kost ons miljarden per jaar. Dit is een foto uit Het Financieele Dagblad van 20-02-16. Het is een portret van het managementteam van het Eindhovense technologiebedrijf AddLab. Twee oprichters en drie hoofden. Lees meer... Reactie toevoegen
CEO's vormen een te sterke kracht in het speelveld. Vergoedingen van leidinggevenden ondergraven de stabiliteit van ondernemingen én dus ook van de economie. Lees meer... Reactie toevoegen