logo2MA185
V&D

V&D is ten onder gegaan aan een ongelijke behandeling van belanghebbenden.

Iedereen heeft het over verdienmodellen, bedrijfsstructuren en ketensamenwerkingen. Ze zijn allemaal aan vernieuwing toe, klinkt het. Maar wat als de kern van de zaak nog een niveau dieper zit? 

Wat is het basisconcept waarop de hele organisatie gebaseerd is? Het is het antwoord op de waaromvragen: waarom verdienen? waarom zo gestructureerd zijn? waarom samenwerken? Dan kom je uit op het economisch model en daar zijn in feite twee smaken in. Het probleem van V&D en vele andere bedrijven is dat het aan de basisvoorwaarden van geen van beide (meer) voldeed.

Ofwel probeert het management een Equilibrium van Nash te bereiken waarbij alle belanghebbenden meewerken om zoveel mogelijk waarde te creëren voor zichzelf en voor de anderen. De opeenvolgende eigenaren van V&D waren enkel bezig met aandeelhouderswaarde en verwaarloosden de winkelformule, medewerkers en de klanten. 

Ofwel baseert een organisatie zich op het model van Adams: alle belanghebbenden moeten hun stinkende best doen om voor zichzelf te zorgen en dan zorgt een Onzichtbare Hand er wel voor dat er een evenwicht ontstaat waar iedereen baat bij heeft. Het principe van Adams functioneert echter niet in een langdurig stabiele omgeving waarin sommige belanghebbenden op den duur teveel macht krijgen. 

Kortom: alle organisaties (ook in de not-for-profit) vallen om als de leiding niet zorgt voor een evenwicht in waarde en belangen. Hoe is dat bij u georganiseerd?
(Het eerste hoofdstuk van het boek "8erlijk Management" van Guido Thys is hieraan gewijd.)

Bron: Guido Thys    Type: Tip
Favoriete quote: Organisaties zonder economisch model vallen om.
KennisLeerinhouden:7
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:2
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!