logo2MA185
blusser

Managers gaan er vaak van uit dat medewerkers niets van hen overnemen. Misschien is de werkelijkheid wel erger: ze nemen allen de negatieve dingen over.

Dit zou je althans geloven wanneer je om je heen kijkt naar de impact van managementgedrag op organisaties.
Het staat mooi beschreven in een verslag van Pascal van Loo die zes maanden lang een ceo begeleidde bij een verandertraject. Hij was getuige van alle klassieke fouten: de schuldvraag voorop plaatsen, niet doen wat beloofd wordt, medewerkers het recht tot denken ontzeggen, etc.

Zijn conclusie: niet wat je doet, maar hoe je het doet, blijkt belangrijk.
Het heeft geen zin om modewoorden als participatie, co-creatie, zelfsturing en herwaardering van professionals te prediken terwijl het managementmodel en de dito filosofie nog gewoon 19de-eeuws blijven (zie 8erlijk Management).

Hoe beoordeelt u zelf de managementfilosofie in uw organisatie?

(volledige artikel gratis te downloaden tot 04-09-16, zie link hieronder)

Bron: Tijdschrift voor Organisatieontwikkeling
Link: https://www.professioneelbegeleiden.nl/change-bloopers-nooit-doen-deze-vijf
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:9
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

ANDER PLATFORM

Met ingang van juni 2020 is dit platform
niet meer actief.
Oudere bijdragen kunt u hier nog steeds
blijven raadplegen.
De opvolger van 2minuteacademy.nl
heet The 2-MinuteAcademy.
U kunt zich hier als gratis lid inschrijven.