logo2MA185
hbr

Een strategie in een of andere vorm is nodig om een organisatie aan te jagen, maar ze werkt niet wanneer de achterliggende filosofie de verkeerde is.

Aldus een uitgebreide, gemotiveerde bijdrage in de HBR-blog (zie link).
De auteurs halen o.m. het voorbeeld aan van Southwest Airlines, met 43 opeenvolgende jaren winstgevendheid een succesverhaal (als je voor aandeelhouderswaarde gaat, tenminste). Hun verklaring: het bedrijf zag niet de andere luchtvaartmaatschappijen als concurrenten maar wel andere vervoersmiddelen: auto, trein, etc. Daardoor focuste het op het vergroten van het marktaandeel van de luchtvaart in plaats van het verschuiven ervan tussen aanbieders. Alle pogingen van anderen om hun verdienmodellen over te nemen mislukten omdat ze niet vanuit deze visie opgezet waren.
VW kan volgens de auteurs zijn ambities om Tesla te overtreffen op het gebied van elektrische auto's niet realiseren. Zij zien zich immers als een autofabrikant die technologie inzet, terwijl het succes van Tesla voortkomt uit precies dezelfde positionering.

Liggen de filosofie en de strategie van úw organisatie op één lijn?

Bron: HBR
Link: https://hbr.org/2017/05/to-change-your-strategy-first-change-how-you-think
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:6
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!