logo2MA185
Greatness

Je kunt een robot trainen om zijn weg in een doolhof te vinden door de coördinaten van het doel in te voeren en hem te "belonen" telkens wanneer hij dichterbij dat doel komt. Maar wat als hij een doodlopende gang terechtkomt die net naast het doel ligt? De enig mogelijke strategie is dan om op zijn stappen terug te keren, maar dat wordt niet beloond. Kortom: robot in een impasse.


Maar wat als de robot beloond zou worden voor elke nieuwe, interessante stap die hij onderneemt? Dan is terugkeren geen probleem.

In hun boek Why Greatnes Cannot Be Planned voeren Kenneth Stanley en Joel Lehman aan dat dit ook voor mensen opgaat. Maar die moeten dan wel "geherprogrammeerd" worden, ver weg van management by objectives van Peter Drucker. Ophouden dus met het opsplitsen van de weg naar het doel in mijlpalen en meer tijd besteden aan het meten van (wat er nog overblijft van) vooruitgang dan aan het meters maken zelf. 

Obsessie met doelen leidt tot stagnatie. Boven zijn meer dan de helft van ontdekkingen en uitvindingen het resultaat van toeval (of serendipiteit als je wil): viagra was bedoeld om hartaandoeningen te verhelpen, LSD om schimmels te bestrijden en YouTube is begonnen als datingsite.

Wat wordt in uw organisatie beloond? Behaalde doelen en/of interessante initiatieven?

Bron: Guido Thys    Type: Tip
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:1
Inspiratie:10
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Aktuele trends

Welvaartuitdagingen: prof. B. Preneel: we worden voortdurend gemanipuleerd

"Bedrijven categoriseren steeds meer en discrimineren ook steeds meer. We krijgen (bij Google en Facebook) op basis van onze voorkeuren bepaald soort nieuws te zien. We zitten in een filter bubble. Dat maakt onze interacties minder rijk. Eigenlijk worden we voortdurend gemanipuleerd."

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!