Kantoor: gevangenis of plezante plek? "Intensieve menshouderijen" noemde Jaap Peeters het in zijn gelijknamige boek. Lees meer... Reactie toevoegen
Geen beter voorbeeld dan United Airlines.... ... van het immorele karakter van regel- en winstgedreven bedrijven, betoogt James Martin in een blogpost van Wharton. Lees meer... Reactie toevoegen
Bestaansrecht is geen verworven recht De illusie dat bedrijven het nu eenmaal verdienen om te bestaan is een van de grootste belemmerende factoren voor innovatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Zaakgericht werken: eigenlijk een slechte zaak Het is al een paar jaar een hype, met name bij overheidsbedrijven: zaakgericht werken. Het is een methode om efficiënt te werken. Maar garandeert het ook effectief werken? Lees meer... Reactie toevoegen
Waardecreatie richtsnoer voor ondernemingsbestuur "Goed ondernemingsbestuur richt zich op economische waardecreatie door de onderneming en vervult daarmee een essentiële maatschappelijke functie." Aldus Donald Kallf in zijn -overigens afkeurende- bespreking van de nieuwe code van de Monitoring Commissie Corporate Governance. Lees meer... Reactie toevoegen
Henry Ford over kwaliteit Ofwel: beauty is in the eye of the non-beholder.... Lees meer... Reactie toevoegen
Marketing Myopia: de basisles van Theodore Levitt Bedrijven zijn er niet om producten te verkopen maar om in behoeften van klanten te voorzien. Lees meer... Reactie toevoegen
Strategie ontdekt oud verkoopprincipe: klanten kopen producten met een bepaald doel Innovatiedeskundige Clayton Christensen stelt dat consumenten producten "inhuren" om een bepaalde taak te verrichten. Lees meer... Reactie toevoegen
Clay Shirky over instituten en het Kübler-Ross-syndroom Instituten hebben er een hekel aan om een hinderpaal genoemd te worden, Wanneer je een instituut vertelt dat het in de weg staat voor het creëren van meer waarde, schakelt het over naar het Kübler-Ross-syndroom: ontkenning, woede, onderhandeling en acceptatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Corporate Theory: nieuwe naam voor oud inzicht De term Corporate Theory kom je steeds vaker tegen in de Amerikaanse managementliteratuur. Hij staat voor de beschrijving van de manieren waarop een organisatie waarde wil/kan creëren. De theory is de voedingsbodem voor de strategie. Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over geloof in waarde We should have a sincere, constant belief in the value that you provide, and this value should be our driving force in finding business. Lees meer... Reactie toevoegen
Creativiteit zonder waarde betekent niets In the modern world of business, it is useless to be a creative, original thinker unless you can also sell what you create. -David Oglivy Reactie toevoegen