logo2MA185
simpel

De hoeveelheid arbeid die met de consumptie/het gebruik van een product/dienst gemoeid gaat, is constant. De vraag is: welk deel neemt de leverancier op zich en welk deel schuift hij door naar de klant?

De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Inkopers noemde het ooit "de implementatiekostenfactor": voor een klant producten of diensten daadwerkelijk kan inzetten voor datgene waarvoor ze bedoeld zijn, zijn er altijd kosten, moeite en energie te besteden: transport, klaarmaken, afval, etcetera. Aan dit feit -en aan de hoeveelheid- valt weinig of niets te veranderen.

Bij commodities komt dit geheel en al voor rekening van de klant. Een leverancier die de klant "ontzorgt" neemt hier zoveel mogelijk van over. 

Het is een keuze. Zeker is dat ontzorgen voor de klant in alle omstandigheden als heel waardevol ervaren wordt.

Het tot stand brengen van eenvoud van gebruik zelf is vaak niet eenvoudig. Daartegenover staat dan weer het schaaleffect, zodat het toch betaalbaar wordt.

Een uitbreiding van hoofdstuk 4 van het boek "8erlijk Management", geïnspireerd door Insanely Simple van Ken Segall: het relaas van de jarenlange samenwerking tussen Steve Jobs en zijn advertentieman.

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:4
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!