logo2MA185
disney

De term Corporate Theory kom je steeds vaker tegen in de Amerikaanse managementliteratuur. Hij staat voor de beschrijving van de manieren waarop een organisatie waarde wil/kan creëren. De theory is de voedingsbodem voor de strategie.

Bedenker is Todd Zenger wiens tagline hem neerzet als "the N. Eldon Tanner Professor of Strategy and Strategic Leadership and Presidential Professor at University of Utah’s Eccles School of Business". 
Zijn inspiratiebron is de theory zoals Walt Disney die ooit op een spreekwoordelijk bierviltje voor zijn investeerders heeft getekend.

Uitgangspunt is dat bedrijven er zijn om waarde te creëren en dat strategie bepaalt hoe dat gebeurt. De verbinding tussen de twee is de "theorie": de beschrijving van product/marktcombinaties waar klantbehoeften en bedrijfscompetenties elkaar ontmoeten.

De manier waarop een dergelijke theorie tot stand komt, staat in detail beschreven in Zombiebusiness van Guido Thys, uit 2011. Het antwoord op de vraag "Wat moeten we?" levert inzicht in de klantbehoeften in. "Wat kunnen we?" beschrijft de core essence, datgene waar de organisatie echt heel erg goed in is. "Wat willen we?" combineert beide en komt overeen met de theory van Tanner.

Wat is de theory van úw organisatie?

Bron: HBR
Link: https://hbr.org/2013/06/what-is-the-theory-of-your-firm
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:5
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!