logo2MA185
manipuleren

Volgens de Deense filosoof Uwe Pörksen worden woorden vaak gebruikt om dingen af te wentelen omdat ze heel erg manipuleerbaar is. Lang geen nieuw inzicht, maar wel de zoveelste oproep om kritisch naar ons eigen taalgebruik te kijken.

 

Wanneer traditionele bankiers de nieuwkomers consequent aanduiden met "schaduwbanken" dan is dit een zeer gekleurde beschrijving met de bedoeling om aan te geven dat ze eigenlijk niet te vertrouwen zijn. 
Heel veel jargon, ook dat van management, heeft de bedoeling -of in elk geval het prettige neveneffect- dat het anderen uit de conversatie uitsluit.

Een typische afwenteluitdrukking is: "dat nemen we mee". De volledige versie luidt "iets meenemen in" b.v. de besluitvorming, de agenda van de volgende vergadering, etc. Er volgt dan concrete actie. Zonder de bestemming is het een klassieke manier om iemand de mond te snoeren en het onderwerp in een zwart gat te laten belanden.

Daarnaast zijn er nog duizenden sluip-afwentelwoorden. Neem bijvoorbeeld "duurzaamheid": vanaf het moment dat het woord geïntroduceerd wordt, gaat het een eigen leven leiden. Iedereen gebruikt het (vaak ook nog met een verschillende invulling) en het wordt onderwerp van discussies en plannen. Daarbij gaat het uitsluitend of voor het grootste deel over het abstracte concept "duurzaamheid" en niet meer over de praktische invulling ervan. Deze laatste is "afgewenteld".

Is het een ide om het woordgebruik in uw organisatie eens door te lichten?

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:5
Inspiratie:5
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:6
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!