logo2MA185
customer marketing

Management stuurt vaak op "de grote lijnen". Het probleem is dat deze tot stand komen door consolideringen en gemiddeldes. Die onttrekken heel wat kansen aan het oog.

Een kleine anekdote uit Forbes Magazine: een bedrijf wil een business unit sluiten omdat het niet rendabel is. De gemiddelde omzet per klant is te laag en de analyse van assortiment en klantprofielen levert geen nieuwe kansen op.
Tot een consultant gaat kijken naar de kosten van verkoop en service. Het blijkt al snel dat een klantbezoek $100 kost en dat dit bedrag bij vele klanten niet terugverdiend kan worden. De oplossing: bedien deze op een andere manier en zet de verkopers in om nieuwe, winstgevende klanten te zoeken.
Het principe is zo oud als de straat en het is nooit beter verwoord dan door Jay Curry in zijn Customer Marketing klantpiramide.
Maar het verhaal geeft wel feilloos aan wat er gebeurt als beslissingen genomen worden op een niveau waarop de juiste informatie niet meer ter beschikking is. Want weggeabstraheerd.

Stel dat "op expeditie" zou gaan in uw eigen organisatie? Welke prachtige bedrijfjes zou u dan tegenkomen?

Bron: Forbes
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!