NPS is net zo waardeloos als het tellen van klanten met humor Deze quote komt van Richard Engelfriet. Hij laat zien dat er geen enkel causaal verband is tussen de uitkomst van de Net Promoter Score en succes (hoe dan ook gedefinieerd). Lees meer... Reactie toevoegen
The end of conferences as we know them? Zijn traditionele congressen aan het einde van hun levenscyclus, overbodig gemaakt door de techniek? Lees meer... Reactie toevoegen
Managers: liever aan de borrel dan met de neus in de boeken "Liever borrelpraat dan bedrijfsliteratuur" kopte het FD: bij elke ontdekking in de geneeskunde worden meteen wereldwijd alle protocollen en behandelingen aangepast maar wanneer bewezen wordt dat iets in managementland niet werk, gebeurt er niets. Lees meer... Reactie toevoegen
Mitra: nog een voorbeeld van de onzin van een swot-analyse De swot-analyse is vermoedelijk het meest gebruikte managementmodel ter wereld. Toch heeft het al voor miljarden schade veroorzaakt. In zijn huidige vorm deugt het gewoon niet. Lees meer... Reactie toevoegen
Smoesjes voor een faillissement De directie van het failliete Mitra geeft een aantal redenen voor het faillissement. Bij nader toezien zijn het smoesjes. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe maak je van vergaderen je core business? Geen tijd, zin of kennis om echt bij te dragen aan uw onderneming? Verschuil u achter vergaderingen met dit gratis tipboekje. Lees meer... Reactie toevoegen
Oorspronkelijke bedenkers verklaren: Agile is dead Agile is en managementhype die de voorbije jaren doorheen automatiseringsland geraasd heeft en recent zelfs de bestuurskamers werd binnengedragen als dé nieuwe manier van bedrijfsleiden. De auteurs ervan keken ernaar en kwamen tot de conclusie: de hype is voorbij. Lees meer... Reactie toevoegen
Een model is een model, niet de realiteit Gilles Hillary waarschuwt in een blogpost op de INSEAD-site voor het onderscheid tussen realiteit en modellen. Hij toont aan dat modellen vaak hun eigen leven gaan leiden en de band met de realiteit verliezen. Lees meer... Reactie toevoegen
Cijfers zijn er vaak enkel maar om de cijfers Als het in een cijfer uitgedrukt kan worden, zal het wel gemeten en dus waar zijn. Vaak niet eens waar, maar het is ook niet de echte reden waarom cijfermateriaal zo populair is. Lees meer... Reactie toevoegen
Vinkjes motiveren Lange to do-lijsten werken contraproductief maar dagelijkse afvinklijstjes lijken een positieve invloed op motivering en tevredenheid te hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Probaat middel tegen eindeloze vergaderingen Twintig punten op de agenda van uw afdelingsoverleg en maar twee uur ter beschikking?U weet wat er gaat gebeuren: de eerste drie topics nemen ieder twintig minuten in beslag en de vierde een half uur. Voor de zestien resterende punten blijft minder dan twee minuten over... Lees meer... Reactie toevoegen