logo2MA185
mitra

De directie van het failliete Mitra geeft een aantal redenen voor het faillissement. Bij nader toezien zijn het smoesjes. 

Het FD meldde op 11-07-16 over het faillissement van de drankenhandel: "Mitra had al langer te kampen met een tegenvallende afzet. Dit als gevolg van hogere accijnzen op alcohol, groeiende concurrentie van internetverkopen en de opkomst van inpandige slijterijen in supermarkten."

Dit zijn allemaal omgevingsfactoren en omgevingsfactoren zijn de meest democratische dingen die er bestaan: ze zijn namelijk voor iedereen hetzelfde. Dus zouden alle andere partijen in de markt er ook dezelfde last van moeten hebben. Blijkbaar hebben zij er echter wél een antwoord op. De opgegeven redenen zijn dus drogredenen die de eigen onkunde moeten verhullen.

Een en ander wordt mede veroorzaakt door een levensbedreigende constructiefout in de swot-analyse. Naast 'kansen" bevat deze namelijk ook "bedreigingen' die neergezet worden als onveranderlijke omgevingsfactoren. Zoals in het boek "8erlijk Management" aangetoond wordt, zijn dezelfde factoren voor het ene bedrijf echter een kans en voor het andere een bedreiging. Dit heeft bijgevolg niets met de omgeving te maken maar met de manier waarop het bedrijf ermee omgaat. Het zijn dus geen kwalificaties van de omgeving en de formulering zou beter zijn "factoren waar we wel een antwoord op hebben" en"factoren waar we geen antwoord op hebben". Dat maakt dan meteen duidelijk waar de werkelijke reden voor het faillissement ligt. 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:1
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!