logo2MA185
swot

De swot-analyse is vermoedelijk het meest gebruikte managementmodel ter wereld. Toch heeft het al voor miljarden schade veroorzaakt. In zijn huidige vorm deugt het gewoon niet.

De drankenhandel Mitra ging in juni 2016 failliet. In de pers viel te lezen: "Mitra had al langer te kampen met een tegenvallende afzet. Dit als gevolg van hogere accijnzen op alcohol, groeiende concurrentie van internetverkopen en de opkomst van inpandige slijterijen in supermarkten."

U kunt het zich al voorstellen: het management van Mitra dat een swot-analyse maakt en bovenstaande factoren invult onder het kopje "bedreigingen". Niets aan te doen, zo'n bedreigingen, jammer. 
Het is een schoolvoorbeeld van de structurele denkfout die in de swot-analyse zit, zoals uitgebreid aangetoond wordt in "8erlijk Management". 
Omgevingsfactoren als de opkomst van webwinkels staat vermoedelijk in het diagram van elke organisatie die ouder is dan tien jaar. Het vreemde is echter dat ze voor de ene partij een kans vormen en voor de andere een bedreiging.
Met andere woorden: het zijn geen uitspraken over de omgeving maar over de manier waarop het bedrijf met die omgeving omgaat.

Een correctere benaming voor deze kwadranten is daarom ook "factoren waar we wel een antwoord op hebben" en "factoren waar we geen antwoord op hebben". Op die manier wordt meteen heel duidelijk aangegeven waar het probleem ligt. In het geval van Mitra: bij het management dat blijkbaar geen antwoord had op de meest banale omgevingsfactoren.

De swot-analyse is ontwikkeld om strategische keuzes te maken. Alleen in de vernieuwde vorm valt alles wat nodig is (dus ook bijvoorbeeld een totale overhaul van de onderneming) binnen de strategie vallen.

Wat is het effect wanneer u de twee kwadranten in úw swot-analyse hernoemt?

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!