logo2MA185
springen

Net zoals indianen naar rookpluimen aan de horizon staren, levert zelden waardevolle vernieuwingen op. Daarom springen echte innovatoren eerst naar de horizon en vragen zich dan pas af hoe ze de weg terug kunnen vinden.

Velen denken dat je vanuit het bestaande perspectief en met de huidige instrumenten geheel nieuwe dingen kunt maken. Het probleem is dat bij zo'n benadering de wet van Willem Elsschot in werking treedt: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren (uit "Het Huwelijk", het ongetwijfeld meest cynische gedicht in de hele Nederlandse letterkunde). Het is het speelveld van de ja-maren: de 101 dingen waarmee de weg naar de horizonstip bezaaid is. We zien er vaak tegenop om al deze hordes te nemen en laten alles dus maar bij het oude.

Dit loopt heel anders wanneer we op de stip aan de horizon gaan staan ("we hebben nu een product dat....") en ons afvragen wat er moet gebeuren om deze vernieuwing te realiseren. Het liefst dan nog op een dwangmatige manier: wat als we dit product in de markt MOETEN zetten? Het oude "ja maar, we hebben geen machine die zo'n fijne gaatjes kan boren" klinkt dan plots als: "we moeten op een of andere manier kleine gaatjes gaan boren", een stuk positiever en overkomelijker.
(Hoe dit precies in zijn werk gaat, kun je lezen in De Disruptiemotor.

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:10
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Reacties  
0 #1 Marc 01-03-2019 20:59
Waarom zijn het de mensen met lineaire denkwijze ( links denkend) die de posities bekleden om te veranderen? En wil niemand luisteren naar de persoon (rechts denkende) die weet wat de passende oplossing is , maar de weg niet precies weet hoe daar te komen. Want daar zijn de liniaire denkende mensen voor nodig.
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!