In 2013 maakte Malcolm Gladwell zich sterk voor de buitenkansen die nieuwe, kleine spelers hebben tegenover grote, gevestigde spelers. Het bekende bijbelverhaal was daarbij een mooie metafoor.
Nieuwe spelers zijn namelijk niet -door gewoonte of anderszins- gebonden aan oude regels en principes, ze hebben met hun eigen, frisse regels daarom een competitief voordeel, zoals de jonge David overduidelijk aantoonde.
Enige nuancering is hierbij -zoals altijd bij dit soort guru-uitspraken- wel op zijn plaats. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat alle starters dit competitief voorbeeld bezitten. Forbes Magazine geeft een aantal tips om het te verwerven:
1. zoek een markt die klaar is voor disruptie: blijf weg van taxi's, hotels, boekhandels, etc. maar zoek "rustige" markten waar de grote spelers denken dat ze ongenaakbaar zijn;
2. kies voor de juiste strategie: velen beginnen met een gratis service (Whatsapp, b.v.) maar superieure service is een andere ingang, kortom: zoek de meest kwetsbare flank van de tegenstander;
3. focus je op waarde en niet op concurrentie, m.a.w. wees er niet op uit om klanten weg te kapen, maar bied zoveel waarde dat klanten vanzelf komen;
4. val aan van binnen uit: werk samen met experts die de markt perfect kennen;
5. maak gebruik van je kleinschaligheid en dus wendbaarheid.
Vinkt u ze alle 5 af?
Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!
ANDER PLATFORM
Met ingang van juni 2020 is dit platformniet meer actief.Oudere bijdragen kunt u hier nog steedsblijven raadplegen.De opvolger van 2minuteacademy.nlheet The 2-MinuteAcademy.U kunt zich hier als gratis lid inschrijven.