logo2MA185
innoveren

Wie niet kan bevestigen dat hij innoveert, kan zich niet in goed fatsoen aan de bar van de golfclub vertonen. Maar is het allemaal show, net zoals het nieuwste duurzaamheidslabel?

Nog even los van het feit dat de term "innoverende organisatie" een pleonasme en dus onzin is, stelt zich een vervelende vraag. Als werkelijk élk bedrijf roept dat het innovatief is, komt dit dan omdat het zo is, of omdat er zoveel inflatie op de term zit dat hij niets meer betekent? En dat iedereen die op een blauwe maandagochtend het doosje paperclips op een andere plek neerzet, innovatief bezig is?

Wie niet voortdurend vernieuwt, raak achter. Elke organisatie moet dus voortdurend haar producten, diensten, strategieën, processen, et cetera tegen het licht houden en aanpassen. Op straffe van triviale overbodigheid.
Een bedrijf dat roept dat het "innovatief bezig" is, maakt zichzelf dus eigenlijk belachelijk: het bekent namelijk dat het altijd in de status quo vastgeroest was en nu (hopelijk) eindelijk wakker geworden is.
Dat even als uitgangspunt.

Maar verder is het nog maar zeer de vraag of het huilt met de wolven in het bos, dan wel echt aan het vernieuwen is. Alexander Osterwalder (juist, die van het Business Model Canvas) heeft er een simpel maar bijzonder aardig lakmoesproefje voor ontwikkeld.
Stel uzelf de volgende vragen:

1. is er ruimte en vrijheid voor experimenten en dus ook mislukkingen?
2. besteedt de ceo minstens een hele werkdag per week aan innovatie?

Geen volmondig "ja" op beide vragen: ongeschikt!
Mislukkingen zijn leermomenten die niet in je personeelsdossier terecht komen en niemand trekt harder aan de vernieuwingskar dan de baas? Geschikt!

Hoe scoort úw organisatie?

Bron: Guido Thys
Link: https://blog.strategyzer.com/posts/2018/12/10/how-to-know-if-organizations-are-truly-dedicated-to-innovation
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:7
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

NIEUW!

Kies uit onze selectie
online 
OPLEIDINGEN 

Ga naar het overzicht


GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!