scholieren

Scholieren en studenten verwijten overheden dat ze te weinig doen aan klimaatdoelen. Vandaag reden er weer 8 koeriers op de dorpsweg voorbij mijn huis, ongetwijfeld met stapels internetaankopen aan boord. Richten betogers hun pijlen niet op de verkeerde?

Ik ben geen wiskundige dus ik heb er geen idee van hoe je kunt uitrekenen wat de milieu-impact is van een internetaankoop versus spullen die ik uit de winkel haal.
Akkoord, bij dat laatste komt er ook heel wat heen- en weergerij kijken: de spullen moeten in de gezellige, mooi verlichte en lekker warme winkel terechtkomen, ik moet de 7 km. naar die winkel rijden, enzovoort.

Maar mijn internetaankopen komen vaak niet uit een groothandelmagazijn, dus die hebben al een paar kilometer op de teller staan wanneer de koerier richting mijn dorp gaat karren. Samen met nog enkele anderen want ieder stuurt zijn eigen bezorgers, coördineren is dus blijkbaar onmogelijk... 
Bovendien. Consumentenwebshops zijn wettelijk verplicht om retouren in te nemen en daar wordt op grootschalige wijze misbruik van gemaakt: 20 tot 50% retouren zijn geen uitzondering. Een beperkt aantal ervan blijft in hetzelfde circus hangen tot er iemand besluit om te aankoop wél bij te houden. Het overgrote deel wordt echter... vernietigd.

Service en gemak zijn zeer belangrijke vormen van klantwaarde, maar moeten die ten koste van alles uitgebreid worden? Ook dit is een kwestie van vraag en aanbod. Zouden we dus niet beter tegen onszelf betogen om dit soort walgelijke verspilling uit te bannen? En als we dan toch al op straat lopen, kunnen we meteen even een winkel binnenstappen.

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:1
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Reacties  
0 #2 Guido Thys 15-02-2019 19:26
Quod erat demonstrandum. Beide, trouwens...
Citeer
0 #1 Edwin Vlems 15-02-2019 18:19
Uit onderzoek blijkt dat stenen winkels inclusief het reizen door consumenten een grotere ecologische footprint heeft dan webshops met hun logistiek...
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!