retouren

Webwinkels behoren tot de meest spectaculaire logistieke revoluties van de voorbije jaren. Klanten zijn er wild enthousiast over. Maar hebben ze een idee van de verwoestende consequenties van hun bestellingen en retouren?

Laten we het niet hebben over het verschuiving van de productie naar lageloonlanden, de schrijnende werkomstandigheden van de logistieke medewerkers en de impact op de lokale economie, met name dan retail. Maar laten we hier even het retourengebeuren van naderbij bekijken.

De wet schrijft -heel terecht- voor dat consumenten producten kostenloos moeten kunnen zien/voelen/aanpassen/etc. vooraleer een aankoop definitief is. Deze retourverplichting is heel terecht ingesteld om misbruik van leveranciers tegen te gaan.

Het misbruik is echter overgeslagen naar de kant van de klanten. Spreek met een webwinkelier en je krijgt de horroverhalen te horen over gebruikte en toch teruggestuurde artikelen. Winkeliers nemen meestal de makkelijkste weg en gooien ze gewoon weg, eerder dan een prodedure te beginnen.
Klanten bestellen vaak hetzelfde artikel in meerdere uitvoeringen en houden er eentje bij. De rest wordt slechts ten dele opnieuw verkocht.
Ook de webwinkels zelf dragen hun steentje bij. Zo stuurde ik vorig jaar een defecte kettingzaag terug met een aanvraag tot reparatie. Ondaks het feit dat het slechts om een klein afgebroken pinnetje ging, werd de zaag ingenomen en kreeg ik het geld teruggestort. Slechts een klein percentage wordt naar verluidt ook daadwerkelijk verkocht.

Het is een exces geworden die niet enkel tegen elk duurzaamheidsprincipe ingaat, maar ook tegen elke vorm van gezond verstand.

Het consumentengemak dat we erdoor verworven hebben, gaat ten koste van een wild om zich heen slaande schade aan milieu, economie en fatsoen. Hoe kunnen we dit stoppen?

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:10
Vaardigheden:6
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:8
Outoftheboxgehalte:8
Reacties  
0 #5 Guido Thys 15-05-2019 16:07
@Petra: twee mosterdplanten:
1. je hoort of ziet nooit iets van dergelijke procedures terwijl het bulkt van tips over preventie, etc.
2. een gespecialiseerd advocaat heeft me toevertrouwd dat hij met/voor een grote shop heeft uitgevogeld dat procedures (financieel) onhaalbaar zijn
3. een paar kleinere webondernemers hebben het me bevestigd.
Citeer
0 #4 Petra 15-05-2019 15:53
... "Winkeliers nemen meestal de makkelijkste weg en gooien ze gewoon weg, eerder dan een prodedure te beginnen." Guido, waar haal jij die mosterd vandaan?
Citeer
0 #3 Patricia van Zanten 14-05-2019 11:36
Webwinkels vervangen vaak fysieke winkels waar dat niet nodig is.
Ik maak er zelf gebruik van als ik een artikel niet kan vinden in de buurt.
Ik vrees dat kleding- en schoenenwebwinkels eerst failliet moeten gaan voordat iedereen beseft dat een gewone winkel dit misbruik alleen kan voorkomen.

En reparatie kan weer de normaalste zaak van de wereld worden als liefhebbers hier goed voor betaald worden en afval leveren nog duurder wordt.
Citeer
+1 #2 Guido Thys 14-05-2019 09:23
@Roelof, gebruik ik in de Workshop Klanten Wegjagen uiteraard!
Citeer
0 #1 Roelof Potters 14-05-2019 09:11
Beste Guido,

Wat moet je in vredesnaam met een kettingzaag?
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!