koopjes

Een hele week "Black Friday", gevolgd door de "Black Friday Nadagen" en "Cyber Monday". Meteen daarna de pakjesavondinkopen. Gelukkig is de 13de maand op komst om de kerstaankopen te financieren. Waar is het succes van deze acties aan te danken?

Er is maar één verklaring voor: klanten hebben het maar al te graag, hoewel iedereen zich beklaagt over de tsunami aan aanbiedingen en de gekste excuses om ze de wereld in te sturen.
Naast de hierboven genoemde mogen we Singles Day en Halloween niet vergeten te noemen. In de UK hebben ze sinds dit jaar ook een Small Business Day om de lokale winkeliers te ondersteunen. En ga zo maar door. 
Maar ondanks die niet ophoudende regen van onmisbare aanbiedingen en het openlijke gegoochel met de "normale" prijzen, trekt iedereen -al dan niet stiekem- de portemonnee toch open.

Marketingguru Jay Curry schreef: "een klant is iemand die geld van zijn bankrekening naar de jouwe overmaakt". En daar is het bij deze acties natuurlijk om te doen. Die hebben echter vier bijeffecten:

1.
Door het grote percentage aankopen die via webwinkels gedaan worden, verdwijnt in een paar rake klappen het hele milieu-effect van de snelheidsverlaging naar 100 km./u. Dus op naar de 90 km.? In een auto die we met actiekorting gekocht hebben?

2.
Retail levert een grotere bijdrage tot de toename van de koopkracht dan de overheid. Omvang en regelmaat van kortingen zorgen namelijk voor grootschalig kannibalisme op de reguliere verkoopprijzen. Voor klanten met een beetje geduld wordt koopjesjagen een steeds lucratievere bezigheid. Ik kan me de tijd niet meer herinneren dat ik een megaverpakking toiletpapier tegen de "normale" prijs gekocht heb en het assortiment steeds wel ergens afgeprijsde artikelen neemt overhand toe.

3.
Dit zorgt voor een structurele marge-erosie bij de handelaren. Deze proberen ze op drie manieren te compenseren.
Ten eerste door druk op de fabrikanten zodat diverse overheidsmaatregelen nodig zijn, zoals steun aan de landbouw. Uiteindelijk zijn het de consumenten die hiervoor opdraaien.
Ten tweede door prijsmanipulatie. De "normale" prijzen worden eerst opgevoerd om daarna magisch en met genereuze hand weer teruggedraaid te worden.
Service en andere vormen van omringende waardecreatie worden afgeschaft of tot een minimum herleid. Dozenschuiverij is de nieuwe norm.

4.
Consumenten voelen zich opgejaagd door de wanhoopskreten "koop bij mij, koop bij mij, koop alsjeblief toch bij mij" . We vinden het onderhand normaal dat leveranciers onze leefomgeving ermee vullen. In plaats van gewoon waarde te leveren zodat we bereid zijn om uit vrije wil (meer) bij hem te kopen.

Kortom: bij dit spel zijn geen winnaars.
De enigen die dit theoretisch zouden kunnen stoppen, zijn de klanten. Die zouden kunnen besluiten om de hand op de knip te houden. Maar dat doen we niet. Eigen schuld, dikke uier/bult dus. Boe.

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:1
Inspiratie:8
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Reacties  
0 #2 Milo Schekkerman 09-12-2019 21:42
Daar komt eigenlijk nog bij, dat het blijven kopen van spullen, onze vrije tijd, creativiteit en vindingrijkheid ondermijnd. Hoe vaak komen we bij het opruimen van onze zolder geen dingen tegen waar we altijd wat mee van plan waren? De beste timmerlieden en meubelmakers die ik ken hebben slechts weinig gadgets, ze maken met de minste middelen de mooiste dingen.
Citeer
0 #1 Gert Mengerink 09-12-2019 16:03
Dit heet heel ouderwets een neerwaartse spiraal, die primair ontstaat door het afromen van inkomens door de (R)overheid en het niet opkrikken van diezelfde inkomens door de producenten....het moet tegen steeds lagere uurlonen....ik ken de uitspraak van een vakbondsman, toen Henry Ford een boorbank promootte, die 8 man de baan kostte:
"Ik weet zeker, dat die 8 geen Ford kopen"
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!