kop

Toegegeven, ik ben er zelf ook jaren gelden met open ogen ingetuind, maar binnen marketing is het onmogelijk om dichtbij de klant te komen...

Herinner je je het toneelstuk of de film "De dood van een handelsreiziger" nog?
Het is gesitueerd in de periode na WO II toen persoonlijk contact meer en meer plaats ging maken voor 1-op-n benaderingen die bedrijven moesten toelaten om hun producten op veel grotere schaal aan de man te brengen.

Het perspectief was -en is-: we hebben producten (en diensten) en die moeten we naar de markt toe brengen. Van binnen naar buiten dus.

En nog veel belangrijker: wat we ons eigenlijk nooit gerealiseerd hebben, is dat we op dat moment afscheid genomen hebben van de klant. 
De term "marketing" geeft het duidelijk aan: het gaat om markten, om doelgroepen, segmenten, strategieën, massa-media, campagnes en dergelijke. Niet om de klant als persoon.
Elke nieuwe ontwikkeling die opnieuw een persoonlijk(er) contact met de klant mogelijk had moeten maken, hebben we vervolgens omgebouwd naar massa-communicatie. Direct mail werd al snel een vorm van carpet bombing. Hetzelfde met telemarketing. Zo verging het ook e-mail. De klant, die overal zijn hoofd stoot tegen muren van onpersoonlijkheid, heeft ze stuk voor stuk in de ban gedaan.
Chat- en andere bots doen nu hetzelfde met service. Een van de eerste dingen die groeiende ondernemingen (die hun ontstaan meestal te danken hebben aan persoonlijke dienstverlening) invoeren, is marketing.

Vanuit een marketingperspectief is dit allemaal begrijpelijk en zelfs lovenswaardig: je job steeds beter proberen te doen, daar is niks mis mee. Maar laten we onszelf in vredesnaam niet meer wijsmaken dat we via marketing dichtbij de klant zullen komen. Daarvoor zijn het perspectief en de insteek ongeschikt.

Het is hetzelfde als je oma appen in plaats van haar te gaan bezoeken en geloven dat je een hechte band met haar hebt.

 

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:1
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!