GRATIS webinar over leiderschap & customer service Op 20 februari verzorg ik voor Freshworks een gratis webinar over leiderschap en customer service. Lees meer... 3 reacties
Hoe kom je te weten wat het DNA van je organisatie is? Leiderschap is zingeving. Zin is gebaseerd op passie, op de onderliggende drijfveer van de organisatie, met andere woorden: het dna. Hoe kom je te weten wat dat is? Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe pak je zingeving aan wanneer je omgeving een en al treurigheid is? Ontevredenheid en gelatenheid zijn gevoelens die vaak in verband gebracht worden met ons dagelijks werk. Leiderschap is de kunst om mensen met passie te laten werken; hoe pak je dit aan als ze van zover moeten terugkomen? Lees meer... Reactie toevoegen
10 manieren om te bepalen of je baas een manager is of een leider Betrekt je baas je bij het nemen van beslissingen? Geeft hij(/zij) zijn ongelijk soms toe? Hoe gaat hij om met tegenwerpingen? Staat hij achter je?Klinkt als vragen naar de sociale vaardigheden van je baas en naar jullie relatie. Nee, schrijft Liz Ryan in Forbes: ze maken inzichtelijk om welk type baas het gaat. Is zij/hij een manager die vooral naar achteren kijkt, of een leider die de blik naar voren richt? Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe meer advies je vraagt, hoe slimmer mensen je vinden Een variant op "er zijn geen domme vragen": wie veel om advies vraagt, hoeft er niet bang voor te zijn om dom gevonden te worden. Lees meer... Reactie toevoegen
Je kunt je eigenlijk niet voorbereiden op leiderschap De vraag "Is leiderschap aangeleerd of aangeboren?" is van dezelfde orde als: wat was er het eerst, de kip of het ei? Lees meer... Reactie toevoegen
Spreken als een leider maar schrijven als een jurist? Moet alle communicatie via de juridische afdeling passeren? En wie voert dan de eindredactie? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom mensen meer aan zingeving hebben dan aan geluk Geluk blijkt heel relatief te zijn, Mensen hebben meer aan zingeving. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoeveel onzin staat er in uw kernwaarden? De opvolger van de gelamineerde kaartjes met de ongelezen bedrijfsmissie: de Kernwaarden. Of nog veel mooier: de Corporate Values. Je bent een oen als je het zonder kunt doen! Maar hoeveel waardevolle waarden staan er eigenlijk in? Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders focussen op de core essence, niet op de core business Managers houden zich bezig met de dagelijkse gang van zaken, leiders met de stip op de horizon. En die overstijgt meer dan waarschijnlijk de huidige core business. Lees meer... Reactie toevoegen
Gandhi over leiderschap Nog steeds de beste samenvatting van waar het bij leiderschap allemaal om gaat. Niet je positie op de apenrots, maar de waarde die je voor je volgelingen genereert... Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap is de core essence delen Onder uw core business ligt uw core essence.Hoe kom je tot de core essence? Eigenlijk is het heel simpel. De meeste experts op het gebied van visieontwikkeling zijn het erover eens: door de vraag “waarom?” steeds maar te blijven stellen tot je niet meer verder komt. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders werken niet met veronderstellingen Een rapport van McKinsey vat perfect samen wat echt leiderschap onmisbaar maakt. Lees meer... Reactie toevoegen
Global problems, Dutch solutions Jan Zijderveld (Unilever) en Rudolf Jordaan (Egon Zehnder) lanceerden een nieuw verdienmodel voor Nederland: een stip aan de horizon als motor voor de samenleving en de economie. Lees meer... Reactie toevoegen
Framing van kuddes Mensen hebben behoefte aan kuddes, groepen waar ze bijhoren. Het is aan leiders om te bepalen wat iedereen in een groep bindt en waar de kudde heen gaat. Lees meer... Reactie toevoegen
Instructies veroorzaken stress Wie u dat mensen iets voor u doen? Instructies zijn niet de beste manier, invloed uitoefenen wel. Lees meer... Reactie toevoegen
Motivatie is volstrekte onzin Collega-spreker Mel Robbins legt uit dat onze hersenen enkel dingen toelaten die makkelijk en veilig zijn we kunnen dus ook niet gemotiveerd worden om die dingen te doen. Lees meer... Reactie toevoegen
"Employee engagement" programma's zijn een wassen neus Een wereldwijde studie toont aan dat employee engagement niet meer is dan een hype, maar dan wel eentje dat bijzonder weinig oplevert. Medewerkers hebben heel andere behoeften. Lees meer... Reactie toevoegen
In een wereld waar leiderschap verdwijnt.... ... ontstaan steeds meer paradoxen en is niemand nog gelukkig, aldus tv-presentator en -producer Jay Shetty. Lees meer... Reactie toevoegen
Goedaardige versus kwaadaardige leiders Manfred Kets de Vries op de website van Insead: het gedrag van leiders bepaalt mee het imago van hun organisatie. Lees meer... Reactie toevoegen
Onderscheid tussen leidinggevenden en leiders verdwijnt Volgens Vince Molinaro wordt tegenwoordig van elke leidinggevende verwacht wat vroeger enkel van "sterke aanvoerders" verwacht werd. Lees meer... Reactie toevoegen
Zonnekoningen Wat doe je wanneer iemand in je organisatie zich steeds meer als een zonnekoning begint te gedragen, vraagt Gyuri Vergouw zich in "Het Dodo-Effect" af. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap volgens Vince Molinaro Leiders moeten in staat zijn moeilijke beslissingen te nemen, veranderingen te leiden, een sterke visie hebben en over hun eog heen kunnen stappen. Aldus Molinaro. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap en de kunst van het loslaten David Ogilvy over het verschil tussen een professional en een leider Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving voor millennials Zingeving is de belangrijkste taak van leiders. Hoe ver moet je daar in gaan om verschillende doelgroepen aan te spreken? Lees meer... Reactie toevoegen
Waarde en waarden: verwant maar niet hetzelfde Waarde is datgene waarvoor klanten producten of diensten inkopen. Waarden zijn achterliggende principes. Lees meer... Reactie toevoegen
Is communiceren nu wel of niet te leren? Ieder vak heeft zo zijn eigen jargon. Geldt dit ook voor leiderschap? En wat van de communicatievaardigheden van een leider is aangeboren en welk deel kan aangeleerd worden?(Cartoon gratis aangeboden door Dutch Animations) Lees meer... Reactie toevoegen
Zo kun je de strategie van je organisatie gegarandeerd laten mislukken. Altijd een bron van inspiratie: enkele onderzoeken van Harvard zijn op zoek gegaan naar de hoofdreden waarom succesvolle ondernemingen zo succesvol zijn, dit keer met de focus op hun strategie. Lees meer... Reactie toevoegen
Larry Page over zingeving en geld Zoals ook uitgebreid geschetst in Obliquity: geld is niet de juiste motivator. Lees meer... Reactie toevoegen
Visie-visualisering: de tijd van gelamineerde kaartjes is echt voorbij Tot enkele jaren geleden zag je nog mensen die de visie van hun onderneming altijd bij zich hadden in de vorm van een gelamineerd kaartje (gewapend tegen verhoopt veelvuldig gebruik). Die tijd is gelukkig voorgoed voorbij. Lees meer... Reactie toevoegen
Zijn CEOs onnodig? Dit vraagt de Harvard Business Review zich af: is succes niet het resultaat van een collectieve inspanning? Lees meer... Reactie toevoegen
Pragmatische definitie van leiderschap Deze wordt wel heel reëel nu steeds meer mensen gaan geloven dat de aarde plat is.... Lees meer... Reactie toevoegen
De ongemakkelijke waarheid over zingeving Harvard voerde een studie uit naar zingeving bij bedrijven en kwam tot drie ongemakkelijke conclusies. Lees meer... Reactie toevoegen
De kracht van een collectieve ambitie Zonder collectieve ambitie worden organisaties bureaucratische eilandenrijken zonder passie. Matthieu Weggeman geciteerd in Zombiebusiness. Reactie toevoegen
Ongebruikt potentieel in organisaties Bij gebrek aan leiderschap blijft de bulk aan "human resources" onbenut.... Lees meer... Reactie toevoegen
Verslaafd aan vijandige organisaties.... Auteur Tjip de Jong stelt de organiseerverslaving van managers aan de kaak en stelt voor om organisaties als vijandig te bestempelen. Zijn remedie: iedereen zelfstandig laten werken aan dingen waar ze goed in zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat als je boodschap niet aanspreekt? Praten als Brugman, klinkt de uitdrukking, maar ook dat helpt niet als je publiek absoluut niet wil meewerken. Lees meer... Reactie toevoegen
Parallellen tussen individuen en organisaties Robert Benninga en Guido Thys laten zien dat er onder alle veranderingen een vaste basis zit. Deze core essence van bedrijven verschilt niet wezenlijk van die van personen. Lees meer... Reactie toevoegen
Het laatste woord over coaching is nog niet gezegd.... Coaching heeft effect, coachen focussen meer op personen dan op organisaties en het geheel blijft moeilijk te meten. Dit zijn de bevindingen van een recent promotieonderzoek. Lees meer... Reactie toevoegen
Bepalen corpsballen uiteindelijk ook de bedrijfsstructuur? Als dat zo is, hebben we een groot probleem, stelt een bijdrage in het NRC. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat je doet en wie je bent: 2 heel verschillende dingen Personen en organisaties hebben een paar dingen gemeen: het belangrijkste is dat er een verschil is tussen core business en core essence. Gelinkt aan (zelf)vertrouwen, authenticiteit en zingeving. Lees meer... Reactie toevoegen
If you try to please everyone, you can kiss your ass goodbye Een leider stippelt zijn eigen koers uit en geeft weinig gehoor aan instructies van "schippers aan de wal". Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap is niet enkel intern Ook merkentrouw wordt sterk beïnvloed door het communiceren van gedeelde waarden, en dat is tenslotte de hoofdtaak van een leider. Lees meer... Reactie toevoegen
De essentie van leiderschap volgens Maarten van Rossem "Als leider wil je anderen inspireren om vanuit een gedeelde visie voor het stipje op de horizon te gaan. Want alleen als mensen erin geloven, doen ze hun uiterste best om het doel te bereiken. Door verbinding te creëren wordt je doel gedragen en heeft het een sterke kans op slagen. Succesvolle leiders weten: no man’s an island!" Lees meer... Reactie toevoegen
Ali B. over leiderschap??? Is dit een grap in de reeks "Leadership Lessons of Attilla the Hun" en "Managementlessen van Wile E Coyote"? Nee, de rapper heeft ontegensprekelijk charisma en deelt zijn ervaringen in de vorm van 6 adviezen. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiden wanneer je er geen idee van hebt welke kant je op moet Toen Steve Jobs Apple weer op z'n pootjes teruggezet had, vroeg iemand hem wat zijn volgende stap was. Antwoord: geen idee, ik wacht gewoon op the next big thing. De toekomst komt nu eenmaal niet uit modellen rollen.... Lees meer... Reactie toevoegen
Het verschil tussen spreken en communiceren "Als iets gezegd is, betekent dat nog niet dat de boodschap overgekomen is..." Lees meer... Reactie toevoegen
De menselijke "Kant" van leiders Hoe behandelt uw organisatie haar belanghebbenden? Als een middel of als een doel? Zijn klanten het middel om meer omzet te realiseren, medewerkers het middel om meer (aandeelhouders)waarde te creëren en aandeelhouders de verschaffers van groeimiddelen? Of omgekeerd? Lees meer... Reactie toevoegen
De andere kant op... (Leadership is) to get everyone to pull in the same direction when they are all pulling primarily for themselves. Lees meer... Reactie toevoegen
Sterk overkomen? Toon je zwakheden! Verhalen raken mensen, dat weten we ondertussen. Maar waarom doen sommige verhalen het beter dan andere? Een van de theorieën is dat kwetsbaarheid en authenticiteit hand in hand gaan en dus een bijna gegarandeerde impact hebben. Lees meer... Reactie toevoegen
Weerbaarheid heeft niets te maken met hoeveel je aankunt Vallen en weer opstaan, hoe goed we daarin zijn, blijkt minder af te hangen van valtechnieken dan van ons vermogen om weer recht te veren. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat zijn uw niet-onderhandelbare wetten? Visie en zingeving hebben een hoog "doen!"-gehalte. Als tegengewicht is het een goed idee om ook aandacht te besteden aan het "niet doen!": wat zijn de dingen die u niet, nooit ofte never doet? Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders communiceren ook met aandeelhouders Leiderschap wordt meestal geassocieerd met de dagelijkse omgang met klanten, maar een goed leider spreekt álle belanghebbende aan. Een gepassioneerd aandeelhouder genereert veel meer waarde dan een passieve. Lees meer... Reactie toevoegen
Overtuigen doe je niet met statistieken Op 5 juni 2016 publiceerde The Wall Street Journal een nogal vernietigend commentaar over de Remain-campagne van David Cameron. Inclusief een (politiek) leiderschapsles. Lees meer... Reactie toevoegen
Jack Ma is niet voor niets een van de meest succesvolle ondernemers aller tijden ... en waar hij vandaan komt, zijn er nog veel meer. Prachtige filosofie met betrekking tot concurreren, verdienmodellen, vrouwen in het bedrijf, enz. Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving zorgt voor zelf-organisatie Groups with a clear cause or mission practically self-organise. Lees meer... Reactie toevoegen
Goede leiders doen eigenlijk heel gewoon Leiders hoeven niet met een roeptoeter op een zeepkist te staan om hogere waarden te prediken. Gewoon menselijke belangstelling werkt veel beter. Lees meer... Reactie toevoegen
Hebben we wel een leider nodig? Of zoals Gandhi zei: ik ben uw leider dus moet ik u volgen. Lees meer... Reactie toevoegen
Leiderschap: de schone schijn ophouden PwC onderzocht zingeving bij medewerkers en directies van Amerikaanse bedrijven. De uitkomst: het belang van zingeving wordt alom onderkend maar in de praktijk gebeurt er in meer dan de helft van de gevallen niets mee. Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving is vaak een wassen neus PwC onderzocht zingeving bij medewerkers en directies van grote Amerikaanse bedrijven. Belangrijkste conclusie: mooie praatjes maar geen actie. Lees meer... Reactie toevoegen
Alles meetbaar, maar geen meetlat? In een column in het FD breekt Mike Bakker een lans voor zelfreflectie: het afmeten van je gedrag aan morele en andere perspectieven. Terecht merkt hij op dat dit lang niet vaak genoeg gebeurt. De grote vraag is: afmeten waaráán? Lees meer... Reactie toevoegen
Zingeving: blijkbaar alleen nodig voor ons imago PwC onderzocht het belang van zingeving bij medewerkers en directeuren van grote Amerikaanse bedrijven. Paradoxale conclusie: directies vinden zingeving vooral belangrijk voor wat er buiten het bedrijf gebeurt. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom behoudsgezindheid het beste veranderinstrument is Onder het kopje "verandermanagement" worden er miljarden uitgegeven om overtuigingen, houding en gedrag van mensen te veranderen. Met verhoudingsgewijs trieste resultaten. Misschien is het beter om de situatie zodanig in beeld te brengen dat mensen zelf tot de beoogde conclusie komen. Lees meer... Reactie toevoegen
Een zin zonder het woordje "ik" erin is geen excuus. Waarom hebben we het zo moeilijk met het aanbieden van excuses? Is het meer dan alleen maar de afrekencultuur? Lees meer... Reactie toevoegen
Leiders volgens we op basis van wensen, niet van beoordeling Wat kunnen leiders leren van Trumpmania? Het antwoord komt uit een verrassende hoek: van Sigmund Freud. Lees meer... Reactie toevoegen
Waarom J. Kouzes en B. Posner: Niets is zo demoraliserend als een leider die niet duidelijk kan maken waarom we aan het doen zijn wat we aan het doen zijn. Lees meer... Reactie toevoegen
Carl Jung over visie Je visie wordt alleen maar duidelijk wanneer je in je hart kijkt. Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt, ontwaakt. Reactie toevoegen
De toekomst is nu Leiders beginnen vandaag al met het realiseren van morgen, de toekomst is dus vandaag. Lees meer... Reactie toevoegen
Van seriële tewerkstelling naar hoger doel For much of the 20th century, success depended on a company’s ability to hire, train, and retain ever-larger numbers of employees. This was the era of the company man, where employees exchanged long-term loyalty for a livable wage and a pension plan. In today’s knowledge economy, success depends instead on finding, empowering, and retaining the most talented people.Josh Baron Wat is in uw organisatie het hogere doel waar iedereen zich voor inzet? Reactie toevoegen
Goede leiders zijn bezig met je toekomst Mensen helpen bij hun problemen legt de focus op vandaag. Veranderingen en verbeteringen zijn enkel mogelijk wanneer je de focus op de toekomst legt. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat grote leiders alvast NIET zijn Voorbeeldleiders blijken nauwelijks risico's te nemen, zijn niet noodzakelijk creatief en radicaal en gaan niet overhaast te werk. Lees meer... Reactie toevoegen
Neurowetenschappen: endorfine en dopamine Endorfine en dopamine zijn twee hormonale stofjes die een enorme invloed hebben op ons gedrag. Wie gedrag wil beïnvloeden kan dat door de productie ervan te stimuleren. Lees meer... Reactie toevoegen
Uw organisatie is een kudde Mensen zijn kuddedieren. Volgens Simon Sinek zijn bedrijven families waarin mensen geborgenheid zoeken. Lees meer... Reactie toevoegen
Vragen die echte leiders nooit stellen Vragen zijn niet zo onschuldig en neutraal als ze lijken: vaak zetten ze de ondervraagde op het verkeerde been. Lees meer... Reactie toevoegen
Guido Thys over overleg en leiderschap Het aantal overlegsessies in een organisatie is een barometer voor het gebrek aan leiderschap.Guido Thys in Zombiebusiness. Reactie toevoegen
Leiders vertellen goede verhalen Een thema dat voortdurend terugkomt in de vakliteratuur is de rol van storytelling bij leiderschap. Op de HBR-website verwoordt John Coleman het heel kernachtig: Individuals must learn to connect their drives to the organization’s purpose and to articulate their story to others. Lees meer... Reactie toevoegen