wolk

Eigenlijk heb ik een hekel aan lijstjes. Dit is een mooi voorbeeld van de reden waarom.

Het probleem met de meeste lijstjes is dat ze beginnen met het woordje “De”: de auteur vergast de lezers op dé ultieme wijsheid met een ultieme beschrijving van de weg naar eeuwigdurend succes.
Slimmeriken, zoals de auteur van dit lijstje in Forbes Magazine, zwakken hun claim enigszins af: “6 Most important skills”, wat al meteen aantoont dat grammatica niet zijn meest ontwikkelde vaardigheid is. Maar goed, nu naar de inhoud.

De laatste decennia hebben we een wildgroei meegemaakt van management: het op cijfermatige wijze proberen te beheersen van wat er zich in organisaties afspeelt. Dat lukt uiteraard niet en dus gaat de slinger nu de andere kant op. Wie nu aan het roer wil staan, moet vooral uitblinken in “zachte” vaardigheden:

  1. creativiteit: sta open voor experimenten en onzekerheid en focus je op behoeften in de markt;
  2. innovatief vermogen: wees zelf ook innovatief en volg geen patronen, maar creëer ze;
  3. empathie: je bent niet alleen, dus geef anderen erkenning voor hun waardevolle bijdrage;
  4. luisteren: wijsheid komt niet alleen uit de mond van de leider;
  5. emotionele intelligentie: hou je eigen emoties onder controle;
  6. volharding: laat je niet door de eerste de beste tegenslag uit je lood slaan.

Allemaal belangrijk natuurlijk, maar met dit lijstje alleen ben je er uiteraard nog lang niet. Het geeft wel aan waar de slinger heen gaat: leiders moeten softe, faciliterende goeddoeners zijn.

Tegelijk worden leiders op een voetstuk geplaatst die een voorbeeld van precies het tegenovergestelde zijn, denk b.v. aan Steve Jobs en Ingvar Kamprad (Ikea).

Vreemd? Nee, want dat is het mooie aan hypes: je hoeft er niet bij na te denken…

Bron: Guido Thys
Link: https://www.forbes.com/sites/chriswestfall/2019/11/22/from-manager-to-leader-6-most-important-skills-for-the-future/#27034959635a
KennisLeerinhouden:1
Vaardigheden:1
Inspiratie:10
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:8
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

Nu u hier toch bent....

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!