logo2MA185
zin

"Medewerkers worden 's ochtends niet gemotiveerd door het vooruitzicht om de hele dag aandeelhouderswaarde te mogen creëren" schreef Harvardprofessor Moss Kanter 15 jaar geleden al. En toch....

En toch blijft winst het bedrijfsdoel in bijna alle bedrijven (net zoals budgetdenken not-for-profit organisaties domineert).
Tegelijk wordt "zingeving" een nieuwe hype: leiders moeten aangeven waarvoor de organisatie op aarde neergezet is en met hun boodschap iedereen inspireren om enthousiast te werken aan het hogere doel.

Dit leidt tot een van de vele tegenstellingen waarop bedrijven gebouwd zijn: mensen vinden iets alleen zinvol als ze er zelf -materieel of emotioneel- beter van worden. Het opstapelen van winst voor de aandeelhouders is daarom voor medewerkers en klanten een uitermate zinloze bezigheid.

Exit leiderschap dus.

"Waarde creëren voor alle belanghebbenden met behulp van de unieke kwaliteiten van iedereen" is wel zinvol. Het is wel een purpose (zoals de hype voorschrijft dat het heet). En tegelijk ook een doel. Dat zelfs SMART gemaakt kan worden. Een ambitieuze stip aan de horizon die om overtuigend leiderschap vraagt.

Ik probeer al jarenlang te weten te komen waarom organisaties er de voorkeur aan geven om het niet zo aan te pakken en dus suboptimaal te functioneren.

Iemand?

 

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:8
Vaardigheden:8
Inspiratie:9
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:6
Outoftheboxgehalte:7
Reacties  
+1 #5 Roelof Potters 17-05-2019 23:32
Ik denk dat de kern is dat de formele eigenaars van de bedrijven, en dat zijn helaas de aandeelhouders, druk op organisaties uitoefenen om winst te maken en daar de leiders op selecteren en voor belonen (opties, verlenging contract).
Het raadsel is dus mijns inziens niet zozeer waarom leiders gericht zijn op winst, maar waarom aandeelhouders dat zijn.
Volgens mij sprak Alan Greenspan zijn desillusie uit bij de bankencrisis dat de aandeelhouders dat niet hadden voorkomen, zoveel waardevernietiging.
Dáár moet je de fout zoeken. Het is belachelijk dat mensen en instanties die alleen een paar rotcenten in een bedrijf stoppen, die ze bovendien makkelijk kunnen missen, zo vorstelijk beloond worden. Dat moet stoppen.
Citeer
0 #4 Michel Hoetmer 03-05-2019 10:29
Ik vermoed dat velen het niet prima vinden. Maar wat doe je er aan als werknemer? Je mond opendoen kan hele vervelende consequenties hebben. Als men je eenmaal het label lastig heeft opgeplakt, kom je er niet snel vanaf.
Citeer
0 #3 Guido Thys 03-05-2019 10:16
@Rik en @Michel: ik zou het wel eens interessant vinden om de mechanismen bloot te leggen die ervoor zorgen dat degenen die hier niet mee van profiteren c.q. nadeel van ondervinden (95% van de bevolking?), dit prima vinden...
Citeer
+3 #2 Rik Brom 03-05-2019 09:04
Guido,
Ik denk dat het hem zit in het feit dat hogere leidinggevenden (die vaak de purpose formuleren) vooral naar hun opdrachtgever kijken, naar boven dus. Hierdoor krijg je een formulering die iets met aandeelhouderswaarde te maken heeft.

Midden en lager management heeft met de uitvoerende medewerkers te maken en die worden hier inderdaad niet warm van (en krijg je een reactie zoals Michel beschrijft). Zij zijn vaak niet in staat (of mogen het niet) om de formulering aan te passen voor hun afdeling/team.

Het midden management zit vaak in de spagaat van de mismatch van aandeelhouderswaarde van boven en de zingeving voor de medewerkers onder zich.
Citeer
+1 #1 Michel Hoetmer 02-05-2019 15:51
Hm... ik doe een gooi. De leiders beschouwen zichzelf als prima donna's (denk even aan Hamers van ING). In hun optiek is het succes van de onderneming vooral aan hen te danken. Daarvoor moeten zij natuurlijk rijkelijk beloont worden. Dat werkt pas écht als de aandeelhouders blij zijn (dus die geef je wat ze willen hebben ten koste van de andere stakeholders). Want die stemmen tenslotte over een hogere bonus of het een of andere pakketje aandelen. Dat de rest er dan een tikkeltje bekaaid vanaf komt zal ze verder worst wezen. Kortom de leus is: 'Waarde creëren voor de leiders van de onderneming door gebruik maken van hun unieke graaikwaliteiten'. Dat kun je ook prima SMART maken met heldere stippen aan de horizon.
Citeer
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

NIEUW!

Kies uit onze selectie
online 
OPLEIDINGEN 

Ga naar het overzicht


GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!