Ondernemersporno "Pornografie" is een term die vele betekenissen dekt. De meest neutrale is dat het gaat om ideële, onwerkelijke, overdreven en op één aspect gefocuste weergaven van wat er zich in het echte leven afspeelt. Auteur Morra Aarons-Mele laat zien dat dit ook op veel ondernemersliteratuur van toepassing is. Lees meer... Reactie toevoegen
Apple en de absurde aandacht voor details Waarom staat de klok op Apple-toestellen steeds op 9.41 u.? Het antwoord: een radicaal oog voor details! Lees meer... 1 reactie
Ondernemersprijs voor dit mierennest Wat doe je als het probleem veel groter is dan jezelf? Juist, dan haal je er anderen bij. Is ondernemerschap een individuele of collectieve aangelegenheid? Lees meer... Reactie toevoegen
(Intern) Ondernemen is eigenlijk een psychologische mission impossible Passioneel inspireren en verstandig omgaan met risico's staan haaks op elkaar. Of niet? Lees meer... Reactie toevoegen
Draai bureaucratie de nek om door je te gedragen als een oprichter Chris Zook -bekend van zijn boeken over The Core- vraagt zich af waarom slechts 10% van nieuwe bedrijven na 10 jaar nog steeds winst maakt. Lees meer... Reactie toevoegen
Andere moraal voor bedrijven dan voor individuen? Bij ruilprocessen - het woord zegt het al - gaat het om nemen én geven. Het is de bedoeling dat we het principe van leven en laten leven daarbij hanteren. Wie goedwillend is, laat de anderen in hun "waarde". Wie kwaadwillend is, denkt alleen maar aan zichzelf en probeert zoveel mogelijk te nemen en zo weinig mogelijk te geven. “Graaien” heet dit in de media. Lees meer... Reactie toevoegen
Simon Sinek over doelen en drempels Van de manier van presenteren vallen je haren uit, maar de inhoud is wel aardig: sommige mensen hebben datgene wat ze willen voor ogen, anderen datgene wat ervoor in de weg staat. Lees meer... Reactie toevoegen
Nu dat weer: het Zeigarnik-effect Af en toe duikt in de literatuur de term "Zeigarnik-effect" op: wat niet af is, onthou je beter dan wat klaar is. Lees meer... Reactie toevoegen
De weg naar succes is geplaveid met... goede voornemens Eigenlijk is het de weg naar de hel die bezaaid is met niet-gerealiseerde intenties. Wie gewapend is met deze wijsheid maakt veel meer kans om ze wél waar te maken. Lees meer... Reactie toevoegen
Is elke ondernemer een selfmade man? ...of een selfmade woman?Of zijn we het product van een groot ecosysteem van partners en belanghebbenden? Lees meer... Reactie toevoegen
Geld stroomt niet naar hard werken Niet de hoeveelheid tijd en moeite bepalen succes, wel de kwaliteit van je inspanningen. Lees meer... Reactie toevoegen
Wanneer houden ondernemers zichzelf voor de gek? Ondernemers moeten in hun bedrijf geloven en dit ook uitstralen. Maar wanneer is dit optimisme gerechtvaardigd? En wanneer is het een rookgordijn? Lees meer... Reactie toevoegen
Een echte ondernemer vindt overal wel wat op Creativiteit in het vinden van oplossingen is een basiskenmerk van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Hands-on definitie van ondernemerschap Ondernemen betekent: als er iets waar je niets AAN kunt doen, je afvragen: wat kan ik er MEE doen? Lees meer... Reactie toevoegen
Werken in + aan je bedrijf Vroeger was het grootste verschil tussen een ondernemer en iemand in loondienst het feit dat ze beiden IN een bedrijf werkten maar de eerste ook AAN het bedrijf. Nieuw in de 21ste eeuw: van medewerkers wordt ook steeds vaker en meer gevraagd dat ze mee AAN de organisatie werken. Lees meer... Reactie toevoegen
Het stellen van realistische doelen en het biljet van 100 dollar In The Toilet Paper Entrepreneur vertelt Mike Michalowicz het verhaal van de $100-test van Chicken Soup for the Soul-coauteur Jack Canfield. Lees meer... Reactie toevoegen
Geen risico's nemen, dat is pas riskant Mark Zuckerberg over het beste advies dat hij ooit gehad heeft: geen enkel risico is zo groot als het niet nemen van risico's. Lees meer... Reactie toevoegen
Te weinig in de fout gaan betekent dat je niet uit je comfort zone komt Sarah Blakely, oprichtster van spanx.com (afslankende onderkleding) en de jongste self-made miljardair ooit, kreeg er van haar vader van langs als ze weer eens een week lang nergens in gefaald had. Lees meer... Reactie toevoegen
Bent u een "entrepreneur" of een "wantrepreneur"? Ondernemen is een hype. Iedereen wil het wel worden, op risico af van sociale ondergang. Maar "willen" alleen is niet genoeg: "wantrepreneurs" zijn nog geen "entrepreneurs", schrijft reclamedame Christine Outram. Lees meer... Reactie toevoegen
Verspil uw tijd niet aan netwerkbijeenkomsten... Derek Coburn waarschuwt in zijn HBR-blog voor hooggespannen verwachtingen: de meeste bijeenkomsten worden bevolkt door "halers" en niet door "brengers"; de opbrengst is dan ook minimaal. Lees meer... Reactie toevoegen
Can do-mentaliteit voor ondernemers Van "ga ik nooit doen" naar "klaar!" in 7 stappen. Lees meer... Reactie toevoegen
De kern van succesvol ondernemerschap in 1 geweldig filmpje! Welke drijfveer wint: geld of passie? Het laatste haalt het altijd van het eerste.Deze ondernemer laat zien wat echte passie is, hoe je een delicaat evenwicht tussen klantwaarde en aandeelhouderswaarde kunt bereiken en hoe je makkelijk een onderscheid kunt maken tussen zelfverrijkers en wereldverbeteraars. Lees meer... Reactie toevoegen
Alan Weiss over sterke en zwakke kanten None of us is successful because we correct weaknesses. We are successful largely because we build on strengths. Lees meer... Reactie toevoegen
Kansen zien is geen toeval Het succes van ondernemers wordt heel vaak aan geluk en toeval toegeschreven. Niks van aan, schrijft ondernemer Avery Blank, hou altijd je ogen open en vraag je op elk moment af wat je waarvan kunt opsteken. Lees meer... Reactie toevoegen
Wat is het beste wat u voor uw onderneming kunt doen? Weggaan! Blogger Vanessa Merit Nornberg adviseert ondernemers die de zaak nooit helemaal los kunnen laten, ook niet tijdens de vakantie. Lees meer... Reactie toevoegen
Soms kun je je dromen beter NIET najagen Het is het platgetreden adagium van ondernemers: droom en jaag vervolgens je droom na. Heel vaak kun je dat beter niet doen. 95% van de starters (in de Verenigde Staten, maar vast ook hier) valt binnen vier jaar om. Dit is waarom. Lees meer... Reactie toevoegen
De "elevator pitch" is een kolossale dommigheid Alan Weiss: The stereotypical "elevator pitch" is one of the stupidest pieces of advice in all of salesdom... Lees meer... Reactie toevoegen
Zie je bedreigingen of kansen? To hell with circumstances; I create opportunities. -Bruce Lee Reactie toevoegen
Peter Drucker over besluitvaardigheid In every success story you will find someone who has made a courageous decision. -Peter Drucker Reactie toevoegen
Steve Jobs: Ondernemen gaat niet over geld Being the richest man in the cemetery doesn't matter to me. Going to bed at night saying we've done something wonderful, that's what matters to me. -Steve Jobs Reactie toevoegen
Plannen maken is eigenlijk absurd Filosoof Alan Watts over hoe plannen ons geluk in de weg staan. Lees meer... Reactie toevoegen
"Hoe" is belangrijker dan "wat" Ik was niet degene met de meeste ervaring of het meeste geld in de sector, maar ik was wel degene die het meeste begaan was met mijn klanten.Sara Blakely Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers vinden hun eigen antwoorden Overal hoor en lees je dat ondernemers vooral vragen moeten stellen en van anderen leren. Maar wat als dat hun zelfstandigheid, zekerheid en vastberadenheid ondermijnt? Lees meer... Reactie toevoegen
Mohammed Ali over overtuigingen "Herhaalde bevestigingen leiden tot een aanname. Wanneer deze aanname een diepe overtuiging wordt, dan beginnen de dingen te bewegen" Lees meer... Reactie toevoegen
Goede ondernemers zijn schizofreen Het vermogen om er tegelijk twee tegengestelde ideeën op na te houden is volgens Scott Fitzgerald de definitie van superieure intelligentie. Maar ook van goed ondernemerschap. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe behoud je je passie? Anita Roddick, oprichtster van The Body Shop zei ooit: om succesvol te zijn moet je ergens met zoveel passie in geloven dat het werkelijkheid wordt. Hoe behoud je die passie? Lees meer... Reactie toevoegen
J.K. Rowling over leren van tegenslagen De auteur van de Harry Potterboeken is het schoolvoorbeeld van from rags to richess. De authenticiteit van haar levenslessen is dan ook beklemmend. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe je aan te passen in moeilijke tijden Wacht niet tot het slecht gaat om de koers om te gooien en wees volledig transpart naar je medewerkers, is het antwoord van columnist Jacob Morgan. Lees meer... Reactie toevoegen
Hoe vaker een ondernemer van koers verandert, hoe beter Nieuw onderzoek aan de Vlerick Business School toont aan dat ondernemerspassie noodzakelijk is, ook wanneer het bedrijf ouder wordt. Om het vuur aan te houden, is het een goed idee dat ondernemers hun bedrijfsidee regelmatig aanpassen. Lees meer... Reactie toevoegen
Stress is een bron van groei Rabbi Twerski over het feit dat pamperen verlammend werkt en we stress en pijn nodig hebben om echt te groeien. Lees meer... Reactie toevoegen
Seth Godin over zelfvertrouwen versus arrogantie Confidence is arrogance if the market doesn't believe the story. Reactie toevoegen