logo2MA185
levenscyclus

We zijn zo geobsedeerd met het "vastleggen" van alles dat we over het hoofd zien dat ook bedrijven een beperkte levensduur hebben.

Je kunt daar een heel uitgebreide filosofie op loslaten, maar eigenlijk komt het neer op het volgende.
Als het om concurreren en innoveren gaat, wordt er heel vaak een parallel gemaakt tussen de "survival of the fittest" in de natuur en in het bedrijfsleven.

Er is echter een fundamenteel verschil. Elke dier- en plantensoort streeft namelijk naar het overleven van die soort. Organisaties zijn er echter niet voor het overleven van de soort "organisaties" maar om waarde te creëren voor iedereen die er bij betrokken is (de belanghebbenden). 
Wanneer er op een gegeven moment een andere partij verschijnt die betere waarde -of dezelfde waarde op een betere manier- levert, dan is het snel gedaan met de oorspronkelijke partij. Tenzij die zich voldoende aanpast om (een van) de beste te blijven.

Omdat belanghebbenden steeds heftiger aan het jasje van hun gezamenlijk belang gaan trekken en de wereld voor iedereen steeds bereikbaarder wordt, neemt de levensduur van bedrijven en organisaties zienderogen af.

Toch worden bedrijven en organisaties nog steeds opgezet zonder einddatum. Onder de noemer "realisme" zouden ze bij de KvK beter een begin- en einddatum moeten opgeven.
Het is net zoals bij huwelijken, eigenlijk. Dit zijn nog steeds contracten voor onbepaalde duur, terwijl de realiteit is dat de meerderheid onderweg struikelt. Waarom niet wettelijk verplicht maken dat huwelijkscontracten van beperkte duur zijn, b.v. 5 jaar. In de overeenkomst staat wat er na 5 jaar gebeurt en dat wordt dan ook netjes afgehandeld, geen rechtbank nodig. En willen beide partijen het contract verlengen? Prima. Feestje!

Het mooie aan pop-up stores is dat ze simpel, eerlijk en rechttoe rechtaan zijn. Waarom zijn er geen pop-up bedrijven? Zou m.i. een heleboel gedoe schelen...

Bron: Guido Thys
KennisLeerinhouden:9
Vaardigheden:7
Inspiratie:7
Behapbaarheid:10
Huurdeconsultantgehalte:1
Outoftheboxgehalte:10
Hou je van interactie? Wij wel! Geef hieronder je reactie:

Kruis dit vakje aan als je op de hoogte wilt blijven van andere reacties op dit bericht

Graag nog even het onderstaande aankruisen. We houden hier namelijk echt niet van robots die ons blauwe pilletjes en Nigeriaanse fortuinen proberen te verkopen!

GRATIS AANMELDEN

De 2MinuteAcademy Andersbrief
bevat een andere kijk op klantwaarde,
ondernemen, innoveren, leiderschap, 
dwarsdenken + veel humor. Elke week
een ander van deze thema's en u kunt
zich apart abonneren op elk ervan.
Lees er hier meer over.

Nog geen GRATIS abonnement?

Klik HIER om u aan te melden!